Foto: SVT

Professor om skolkonflikten i Partille – ”Inte en självklar fråga”

Uppdaterad
Publicerad

Högstadieverksamheten försvinner från Furulunds och Björndammens skola i Partille. Men handlar det om en nedläggning av en skola eller om en omorganisation? Föräldrar och kommunpolitiker är inte överens – och enligt professorn i rättsvetenskap Olle Lundin finns inget självklart svar.

Ett 50-tal föräldrar har överklagat utbildningsförvaltningen i Partilles beslut att avsluta högstadieverksamheten på två skolor i kommunen. De menar att tjänstemännen i förvaltningen inte har rätt att fatta ett sådant beslut, utan att det är politikerna i utbildningsnämnden som måste göra det.

– Rör det sig om en nedläggning är det en politisk fråga. Men är det en omorganisation som i praktiken innebär att man lägger ner en del av skolan, då behöver det inte vara det. Det är inte en självklar fråga, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid juridiska institutionen i Uppsala.

Ligger på gränsen

Poiltikerna däremot menar att det inte handlar om en nedläggning utan om en skolförändring. Grundskolorna finns kvar utan högstadieverksamheten som flyttas.

Enligt Olle Lundin är frågan inte helt lätt.

– Man måste komma ihåg att tjänstemännen har ett hyggligt stort utrymme att fatta beslut. Men det här ligger nog på gränsen för vad som är tillåtet, säger han.

Storlek avgörande

Enligt Olle Lundin är en avgörande fråga om storleken på förändringen.

– Det handlar delvis om hur många som berörs och om det påverkar skolskjuts och så vidare. Ju större frågan är, desto mer lutar det åt att poilitikerna borde fatta beslutet. Seden kan man ju fråga sig varför inte politikerna fattat beslutet, men det är ju en annan fråga.

Frågan kommer nu avgöras av förvaltningsdomsten.

– Det finns en del rättsfall men inget som helt liknar det här, säger Olle Lundin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.