Foto: SVT

Känner sig lurade av Bolagsupplysningen

Uppdaterad
Publicerad

Hundratals företagare i Västsverige känner sig lurade av företaget Bolagsupplysningen – ett av de värsta företagen någon sin när det gäller mängden klagomål, enligt Svensk handel och Förenade bolag.

Hans Bengtsson från Haverdal är en av tusentals företagare i Sverige som känner sig lurad av Bolagsupplysningen. Det handlar om utskick som behöver läsas noga för att förstå att det handlar om ett erbjudande som kostar pengar. Skriver man under så kommer fakturan på posten.

– Man får ju lägga mycket tid på oro kring vad som kommer att hända, helt enkelt, säger Hans Bengtsson.

Bolagsupplysningen

Men har inte företagare ett eget ansvar för vad de skriver under då?

– Det har naturligtvis egna företagare, men det här är ju rent vilseledande uppgifter. Det är mycket sofistikerat utformat alltså med logga och innehåll, liten text. Man uppfattar att man kompletterar uppgifter från offentligt register, berättar Hans Bengtsson.

Ser ut som brev från en myndighet

Just att utskicket ser ut som ett brev från en myndighet har lurat många företagare att skriva under. På nätverket Förenade bolag i Göteborg som jobbar mot bluffakturor har man hundratals ärenden kopplade till Bolagsupplysningen.

– Utformningen för talongen är myndighetsmässig och det får till följd att man kompletterar uppgifter och returnerar, säger Ludvig Isacsson, kommunikationsansvarig på Förenade bolag.

Att returnera avtalet är inget som Förenade bolag rekommenderar.

– När du returnerar avtalet så har du i själva verket tecknat två år för ett införande hos en Internetkatalog som heter Bolagsupplysningen.

Och det kostar pengar?

– Ja, det gör det. Det kostar cirka 5000 kronor per år, säger Ludvig Isacsson.

Välformulerat avtal

För många små företag är 5000 kronor per år en tung kostnad att bära. Men problemet är att när de klagar hos Bolagsupplysningen är villkoren som de skrivit under väldigt tydliga.

– De är välformulerade och uppenbart författade av en juridiskt kunnig person, och det gör det svårare än vanligt. Det handlar alltså inte om en enkel faktura som man kan riva och sedan hävda felaktig fakturering eller liknande. Det här är villkorsmässigt rättigheter och skyldigheter så som ett avtal ska se ut, säger Ludvig Isacsson, kommunikationsansvarig på Förenade Bolag.

Det välformulerade utskicket har inneburit att en åklagare i Kalmar valt att inte väcka åtal mot Bolagsupplysningen trots över 160 anmälningar. Men det innebär inte att de drabbade måste betala. Enligt Ludvig Isacsson så ska man bestrida fakturan via e-post. Då får man tid och datum och innehållet är klart och tydligt. Risken att Bolagsupplysningen går vidare till kronofogden är liten.

Less på att bestrida

– Än så länge har Bolagsupplysningen bara skickat ut olika kravbrev och fakturor, ingen form av påföljd, som till exempel betalningsföreläggande hos kronofogden, säger Ludvig Isacsson, kommunikationsansvarig på Förenade bolag.

Vi har tidigare varit i kontakt med Bolagsupplysningen och de säger själva att det inte handlar om någon bluff och det faktiskt står på blanketterna att tjänsten de erbjuder kostar pengar. Men den tjänsten var inget Hans Bengtsson önskade. Han är less på att bestrida betalningskraven.

– Det är frustrerande att behöva göra det, när det är någonting som man inte har beställt och inte vill ha och inte anser att man har något avtal kring överhuvudtaget, suckar Hans Bengtsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bolagsupplysningen

Mer i ämnet