Klartecken för Karlatornet

Uppdaterad
Publicerad

Karlavagnsplatsen med över 1.600 bostäder och det omstridda Karlatornet, som blir Nordens högsta hus med sina möjliga 245 meter, fick klartecken i kommunfullmäktige i Göteborg under torsdagskvällen.

Det är ett enormt projekt som kommunfullmäktige under dagens fullmäktige tog beslut om att godtaga detaljplanen för.

Mest omstritt och debatterat är det omtalade Karlatornet som föreslås bli 245 meter högt, vilket innebär att det blir Nordens högsta hus med 72 våningar.

Många ser det som ett sätt att sätta Göteborg på kartan medan andra har ifrågasatt behovet av den formen av falliska ikonbyggnader i Göteborg.

LÄS MER: Snart är halva Karlatornet bokat

I talarstolen under kvällen sa Ulf Kamne (MP) att man måste vara noga när det skall byggas så höga hus och att det har de också varit.

– I detaljplanen har vi säkrat tornets utformning. Dels i den berömda midjan, höjden och proportionerna och även hur toppen utformas. Det är jag väldigt glad för, säger Ulf Kamne (MP), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen och tidigare ordförande i byggnadsnämnden.

Var kommer barnen in

Under arbetet med att ta fram en detaljplan som har kunnat accepteras av en majoritet i kommunfullmäktige har även bland annat frågor kring barnperspektivet lyfts fram som problematiska.

Brist på grönytor i området och förskola som är placerade i höghus och på tak har ifrågasatts om de kan ge en likvärdig miljö som en förskola fast förankrad på marken.

Stadsbyggnadskontoret hävdar dock i sitt utlåtande att:” Senast tillgängliga kunskap och ny forskning skall tillämpas för att hitta lösningar som kompenserar brist på yta med högkvalitativa lek- och vistelsemiljöer och möjligheten att utveckla platser baserat på åldersoptimering skall undersökas.”.

Cecilia Dahlman Eek (S), ordförande i Park- och Naturnämnden, säger under kvällen att hon ser fram emot att använda sig av denna nya kunskap och tycker det skall bli väldigt spännande att följa det här.

– Det är viktigt att man inte alltid bygger som man alltid gjort utan även utvecklar platserna tar de lite närmare framtiden kunskap om hur man skapar trygghet och framtidstro inte minst, och hur man skapar miljöer för barn, säger Cecilia Dahlman Eek.

Detaljplanen fick korrigeras

Området som kommer att byggas kommer att vara mycket tät och hög och Länsstyrelsen har skriftligen bland annat befarat att ”bebyggelsen blir olämplig för människor hälsa och säkerhet eller risken för olyckor, översvämning eller erosion.”

Länsstyrelsen meddelade därefter att detaljplanen skulle kunna komma att prövas av Länsstyrelsen om den antogs utan korrigeringar.

Men efter revideringar av detaljplanen anser Byggnadsnämnden att Länsstyrelsens krav är tillgodosedda och idag när klockan var runt sex tog kommunfullmäktige beslut om att anta planen.

Satsningar på kollektivtrafik krävs

Frågor kring trafiksituationen och kollektivtrafiken har också diskuterats mycket i samband med projektet.

– En sak som också är oerhört viktigt är tillgången till kollektivtrafik i det här området. Idag vet vi att linjerna som går där är överfulla i dagsläget, säger Johan Nyhus (S), ordförande i Trafiknämnden.

Han talar om att gå vidare med fler eldrivna bussar och även en utbyggd spårväg.

– Jag vill också införa behovet av mer kollektivtrafik och resurser i det här området, säger Johan Nyhus.

Området Karlavagnsplatsen ligger på Lindholmen på Hisingen och skall när det är klart, enligt detaljplanen, omfatta 1.660 nya bostäder och strax över 100.000 kvadratmeter lokalyta.

Sveriges tio högsta byggnader

1. Öresundsbron – 203,5 m

2. Turning Torso – 190 m

3. Högakustenbron – 180 m

4. Kaknästornet – 155 m

5. Uddevallabron – 149 m

6. Eclipse – 121 m

7. Kista torn – 120,7 m

8. Victoria tower – 120 m

9. Uppsala domkyrka – 118,7 m

10. Kista Science Tower – 117,2 m

Källa: varldenshaftigaste.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.