De nya kraven som Västtrafik aldrig tidigare ställt gäller från och med juni 2018. Anledningen är enligt Gunilla Wicktor att signalerna blivit allt starkare om att förare som kör färdtjänst inte har bra villkor och rimligt betalt.
– Jag kan inte svara på om det blivit värre eller om signalerna bara blivit starkare. Vi har inget arbetsgivaransvar, men vill försöka bidra till bättre villkor, säger Gunilla Wicktor.
LÄS MER: ”Lägst bud går före beröm”
Hur kom ni fram till 136 kronor per timme?
– Vi har sett vad både kollektivavtal och fack rekommenderar som minimilön och att vi börjar ställa krav nu känns bra så att förarna åtminstone får detta. Jag hoppas våra nya krav ska uppskattas av förarna.
Hoppas på högre anbud
Avtalet som nyss blivit offentligt innebär att de taxibolag som vill vara med och lägga anbud vid nästa upphandling måste räkna in att minst kunna betala den lön som Västtrafik nu ställer som krav.
– Detta innebär att man måste ha viss höjd i det anbud som man lägger och inte kan pressa priserna hur lågt som helst. Det måste finnas utrymme att betala förarna för deras jobb också, säger Gunilla Wicktor.
LÄS MER: Färdtjänstförare kör 70 timmar i veckan
Varför Västtrafik inte ställt liknande krav tidigare kan inte Gunilla Wicktor svara på, men hon säger att man heller inte tidigare år fått lika tydliga signaler på att förarna inte fått tillräckligt betalt.