Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det här visar att det är kvicklera relativt nära där skredet initierades”, säger Mats Karlsson, forskare i geoteknik vid Chalmers tekniska högskola. Se var kvickleran upptäcktes, i videon. Foto: Cowi/Trafikverket

Kvicklera upptäckt där skredet gick – nya borrprover vid E6:an i Stenungsund

Publicerad

Det finns kvicklera i marken där skredet gick vid E6:an i Stenungsund. Det slås nu fast i nya labbrapporter som SVT tagit del av. Det är första gången sådana prover görs så nära skredkratern – och just kvickleran påverkade skredets omfattning, enligt Trafikverket.

SVT har tagit del av borrprover och labbrapporter som gjorts på uppdrag av Trafikverket efter skredet, och de visar att det finns kvicklera i marken där skredet gick, och att det närmare skredkratern finns lera som gränsar till kvicklera.

– Det här visar att det är kvicklera relativt nära där skredet initierades, vad man tror, säger Mats Karlsson, forskare i geoteknik vid Chalmers tekniska högskola.

Skredet vid E6 i Stenungsund

Han påpekar att kvicklera i sig inte behöver vara ett problem, det utlöser inte skred – men om leran sätts i rörelse kan kvicklera göra att skred breder ut sig mer. Trafikverket skriver till SVT att kvickleran ”i detta fall påverkat delar av skredets utbredning och omfattning.”

Kvicklera undersöktes inte

Men att det fanns kvicklera kom inte som en överraskning, enligt experter. Bland annat upptäcktes kvicklera i närheten på 80-talet, vid bygget av motorvägen. Trots det gjordes inga tester kring förekomst av kvicklera inför det aktuella bygget, något som är praxis i områden där kvicklera kan förekomma, enligt Mats Karlsson.

– Klart man velat se att man kontrollerat om det är kvicklera eller inte, på något sätt är det ju en flagga för varning , säger han.

Stenungsunds kommun ser över områden

Kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund, Olof Lundberg (S), säger att det är Haverikommissionen som nu får utreda om kommunen brustit och att kommunen vidtar åtgärder framåt.

– Det vi gör nu är att se över de områden som har kvicklera, vi har lagt extra pengar i budget för skredsäkring och kring detaljplanerna får vi se på utformningen på ett annat sätt än vi gjort idag, säger Olof Lundberg.

Forskaren Mats Karlsson pekar också på byggherrens ansvar att ta reda på vad marken består av. SVT har utan resultat sökt byggherren för en kommentar.

Trafikverkets undersökningar

  • På uppdrag av Trafikverket har ett stort antal borrprover gjorts och så kallade kolvprover som kan ge svar om förekomst av kvicklera.
  • Enligt Trafikverket har kvickleran i detta fall påverkat delar av skredets utbredning och omfattning.
  • Väg E6 har i de centrala delarna av skredet flyttats 40-50 meter västerut och där ny väg ska byggas finns nu överst omrörd och flyttad lera och delar av de uppfyllnadsmassor som tidigare fanns öster om väg E6.
  • Trafikverket har endast bedömt skredets glidyta där nya E6 ska byggas, där varierar nivåerna mellan 9-18 meters djup.

Källa: Trafikverket

Det här är kvicklera

  • Kvicklera är en form av högsensitiv lera, som kan förlora i princip all hållfasthet vid kraftig störning, som vid skred. Då kan leran hamna i ett flytande tillstånd.
  • Definitionen av kvicklera är att sensitiviteten (kvoten mellan ostörd och omrörd skjuvhållfasthet) ska vara större än 50 och den omrörda odränerade skjuvhållfastheten vara mindre än 0,4 kPa.

Källor: Trafikverket, Statens geotekniska institut

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skredet vid E6 i Stenungsund

Mer i ämnet