Överläkare Ragnar Ang är kritisk till att elsparkcyklar överhuvudtaget ska gå att hyra. Foto: TT/SVT

Läkaren om elsparkcyklar: ”Jag kommer aldrig ställa mig på en”

Uppdaterad
Publicerad

Sahlgrenska varnar nu för att olyckor med elsparkcyklar ökar i takt med att coronarestriktionerna lättar.

– Det är en samhällsnytta, men det är också en samhällskostnad och enligt vår bedömning kostar det mer än det smakar, säger Ragnar Ang som är överläkare i kirurgi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.  

Hör läkaren på Sahlgrenska berätta om de vanligaste skadorna i samband med elsparkcyklar i klippet.

På bara några år har städer runt om i Sverige fyllts med hyrbara elsparkcyklar. Ett bra pendlingsverkyg säger vissa, livsfarligt säger andra. 

Överläkaren Ragnar Ang har undersökt hur många olyckor kopplade till elsparkcyklar som kommer in till akuten på Sahlgrenska och Mölndal, och han är kritiskt till den så kallade mikromobiliteten.

I undersökningen visar det sig att över hälften av alla de som kommer in till akuten med skador kopplade till elsparkcyklarna hade druckit alkohol. Och inte ens var tionde hade hjälm. Efter att restriktionerna har lättat har personalen på akuten märkt av en ökning av antalet personer som kommer in med skador kopplade till elsparkcyklarna.

– Det här riskmomentet är helt nytt, dom som använder elsparkcykel hade annars promenerat eller tagit kollektivtrafik, säger Ragnar Ang.

Joar Bjelkholm som är regionchef på elsparkcykelföretaget Tier säger privatpersoner, elsparkcykelföretagen och berörda myndigheter bär ett ansvar för att minska antalet olyckor.

– Självklart är det också ett ansvar hos privatpersoner att tänka på sina medtrafikanter, tänka på sig själva och undvika alkohol i trafiken, säger han.

I klippet hör du hur elsparkcykelföretaget resonerar.

Hur använder du elsparkcykeln?

Pinnat inlägg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Det är fler som frågar vad för regler som gäller för elsparkcyklar i trafiken. I klippet berättar trafikpolisen Tomas Bonn vad du ska tänka på.

Nu stänger vi ner chatten för den här gången! Stort tack för era kommentarer!

Jens • Alkolås som i bilar, är det möjligt?

Sussie • Det verkar vara en hel del som kör fulla. Då blir en spontan fråga: Är det verkligen i juridiskt hänseende TILLÅTET? Gäller inte 0,2 promille för såna? Att det är olämpligt vet jag redan, och korkat. Så det behöver ingen påpeka, min fundering är vad juridiken säger.

Christian M • Jag pendlar 2 mil/dag till jobbet + småresor till butik och stranden. Kör på cykelbana om det finns och agerar som när jag cyklar. Prioriterar hänsyn till andra trafikanter. Bor strax utanför Stockholm och där är elscootrar inget problem. När jag är i stan får jag hålla ständig uppsikt för att inte bli påkörd av den enorma mängd förare som far hit och dit. Väldigt många verkar betrakta scootern som en leksak att ha kul med tillsammans med kompisarna. Det behövs nån slags uppstyrning för det är kaos.

Stefan • Största problemet är att man kör såpass fort och många ggr ramlar rakt framåt och slår ansiktet i marken utan att hinna med värja sig. Det är också dåliga regler som gör att de kryssar sig fram mellan gående. Borde vara hänvisade till bilkörbana och cykelväg.

Rikard • Elsparkcyklar och elcyklar blir bara vanligare i trafiken. Smidiga och trevliga fordon! Cyklarna har dock hiskeliga hastigheter och swishar förbi min elmoped som gör 25km/h, i hastigheter om 30-50km/h. Men oavsett fordon verkar problemet vara densamma = inget körvett eller kunskap om trafikregler.

Jessica • Skrota uthyrningen, ställer bara till problem i samhället. Om du sen vill köpa dig en egen, fine, för då kommer du att vara rädd om den och parkera den på ett bra sätt så den ej blir stulen/står ivägen. Och förhoppningsvis köra den nykter.

Vardagscyklist • Må så vara att elsparkcykel är smidigt att använda för att ta sig från plats A till B. Men - när man ser alla avarter vid användningen inser man att alltför många saknar trafikvett, omdöme och sunt förnuft! Och det kan ingen app tillhandahålla! Om cyklarna ska få finnas i trafiken - gör inställningar med ålderskontroll och antal som står på cykeln innan man kan köra, så att vi slipper olyckor och irritation i trafiken - på grund av ren nöjesåkning.

Jens • Jag hade druckit, skulle stanna och bromsade sakta in men ett större gruskorn/mindre sten välte hela elsparkcyleln framåt och min slöa suphjärna hann inte reagera. Dunkade pannan i asfalten och fick gå med megaångest och fyllegubbemärken i pannan i flera dagar efteråt. Tur att jag inte fick hjärnskakning eller frakturer.

David G • En av anledningarna till olyckorna är att elsparkcyklarna har för små hjul. Det gör att vid minsta grop, kant eller sten så flyger folk omkull och skadar sig. Motordrivna fordon med så små hjul borde inte få vara snabbare än snabb gånghastighet 6 km/tim. ("Motordrivna" för annars blir ju skateboardar, rullskridskor och trehjulingar otillåtna.) Vill elsparkcykelföretagen ha snabbare fordon borde de tvingas att använda säkrare fordon med större hjul. Det går alldeles utmärkt att bygga sparkcyklar med större hjul.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.