Nya Svinesundsbron invigdes 2005. Sen dess har trafikvolymen ökat för varje år, och i dag passerar i snitt 15 000 fordon bron, varje dygn.
– Att stå en timme är inget märkvärdigt. Det går det gladeligen, säger lastbilsföraren Lars-Erik Larsson från Fjällbacka.
Situationen är komplex då tre myndigheter gemensamt har ansvar för området kring tullplan – Statens Fastighetsverk, Tullverket, och Trafikverket. När SVT söker svar på hur man arbetar med problematiken, kan myndigheterna endast svara för det som rör deras verksamhet och hänvisar ytterligare frågor till Trafikverket.
– Vi har en kontakt med Tullverket och det samarbetet får vi se vad det landar i. Vi hoppas kunna finna en lösning tillsammans på de här problemen säger Patrik Alenklint som är Trafikverkets samhällsplanerare i region väst.
Förstudie belyste problemen
Redan 2014 presenterades en förstudie med orsaker till köproblematiken, bland annat att parkeringsytan på tullplan är för liten och chaufförers utnyttjande av vilotider på området.
– Det har gjorts en del saker. Bland annat optimerat verksamhetsytan på tullstationen men på grund av ökad trafik har den effekten försvunnit, berättar Patrik Alenklint.
Tullverket bekräftar i ett mejl till SVT att tullplan är för liten. I ett försök att korta väntetider har Tullverket bland annat optimerat sin personal vid hög belastning och kortat tillåtna parkeringstiden från två timmar till en timme. Dessutom har man anlitat ett vaktbolag som ser till att lastbilar inte blockerar in- och utfarter eller stannar för länge och upptar plats i onödan.
Orolig för att bli påkörd
Trots det ringlar köerna ofta från tullplan ut på Svinesundsbron.
– Det är förfärligt. Man kan stå där ute i en timme innan man kommer in på parkeringen. Det är inte kul. Kanske kommer det någon och kör på en, säger lastbilschauffören Johan Hecktor.
Lösning väntas 2019
Trafikverket arbetar aktivt med frågan och hoppas att man under hösten eller våren 2019 har en tanke om hur man tillsammans med Tullverket ska hantera frågan.
– Vi kommer att sätta upp ett kövarningssystem under året, och dialogen med Tullverket får vi se vad den ger, säger Trafikverkets Patrik Alenklint.