Under fredagen meddelade Högsta domstolen sin dom. Foto: TT

Lärare tog ”brottargrepp” på elev – Högsta domstolen friar

Uppdaterad
Publicerad

När en elev, efter flera tillsägelser, vägrade att flytta sig från en soffa som blockerade framkomligheten, lyfte läraren upp eleven med hjälp av ett ”brottargrepp”. Barn- och elevombudet har yrkat på att skolans huvudman, Lidköpings kommun, ska betala 10 000 kronor i skadestånd till eleven. Kommunen frias i Högsta domstolen.

Högsta domstolen har tagit upp det uppmärksammade fallet som inträffade 2017 på en skola i Lidköpings kommun. En elev vägrade att flytta sig ur en soffa som blockerade vägen. Trots flera tillsägelser satt eleven kvar, varpå en lärare till slut lyfte bort honom med ett ”brottargrepp”. Eleven menar att lärarens grepp gjorde att han inte kunde andas och han fick ont i nacken.

Högsta domstolen anser att det grepp som läraren tog på eleven var kortvarigt och därmed inte kränkande.

Kräver 10 000 i ersättning

Eleven har neuropsykiatriska diagnoser och skolan hade därför skrivit en handlingsplan som beskrev att eleven skulle mötas av ett lågaffektivt bemötande. Men läraren kände inte till handlingsplanen.

Barn- och elevombudet menar att eleven skulle behandlats på annat sätt och kräver att skolans huvudman, Lidköpings kommun, ska betala 10 000 kronor i ersättning till eleven för kränkande behandling. Men både tingsrätt och hovrätt har dömt till lärarens fördel med motiveringen att ingripandet var befogat. En videosekvens visar att läraren grepp om pojken var ”helt kortvarigt och att det utfördes milt och lugnt”, skrev hovrätten och påpekade att läraren varit brottare.

Bakgrund som brottare

Läraren har en bakgrund inom brottning och menar att eleven inte lydde upprepande uppmaningar om att han skulle resa sig. Läraren hävdar att han inte använt något våld mot eleven utan att att det så kallade ”brottargreppet” var det naturliga sättet att få upp eleven från soffan.

Händelsen har väckt stor uppmärksamhet då det satt fokus på frågor om elevers och lärares rättigheter i skolmiljö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.