Konsekvenserna av covid-19 är många, så även i kollektivtrafiken. Bland förare inom färdtjänsten i Göteborg finns nu en stor oro för att köra passagerare utan att kunna skydda sig.
– Jag vet ju inte vem som är sjuk och vem som är frisk. Vi får aldrig ställa frågor om diagnoser eller sjukdomstillstånd utan vi ska bara heja och köra, säger Katarina Heino, förare och skyddsombud.
Kräver skyddsbarriär i bilarna
Hon vill ha en skyddsbarriär i bilen för att spärra av fram- och baksätet. Hon berättar även att de ännu inte fått något desinfektionsmedel.
– I och med att vi kör väldigt många passagerare som vi vill ska sitta i bak så är dem isolerade från oss på ett bra sätt. Annars är ju risken stor för att vi smittas om någon nyser exempelvis, säger Katarina Heino.
Hon jobbar på trafikföretaget Majvillan Transport som kör för Göteborgs stad. Där har man ännu inte krävt att trafikföretagen ska sätta in skyddsbarriärer i bilarna, till skillnad från Västtrafik som ställt det kravet för de fordon som kör misstänkta och konstaterade coronasmittade.
I de bilarna finns plastbarriärer på plats.
–Jag tycker att det är väldigt bra för då är du skyddad på ett bra sätt, säger hon.
Slår ifrån sig ansvar
Göteborgs stad menar å andra sidan att ansvaret ligger hos trafikföretagen.
– Det är trafikföretagen som har ett arbetsgivaransvar gentemot förarna och det är de som får göra den typen av riskbedömningar och ansvara för förarnas arbetsmiljö, säger Peter Norling, avdelningschef för serviceresor på trafikkontoret.
Hör Katarina Heino berätta om oron och se hur Västtrafik löst situationen med skyddsbarriärer i klippet ovan.
Fotnot: I en tidigare version av artikeln förekom en felaktig uppgift om vilka krav Västtrafik ställer på sina fordon.