Mariestad – en av många orter där butiker dör

Uppdaterad
Publicerad

I Mariestadstrakten är butiksdöden tydlig.

Butiksdöden fortskrider i Sverige. SVT har gjort en landsomfattande granskning av hur många dagligvarubutiker som försvunnit sedan 1996 – och det är många. Västnytt reste runt i Mariestadstrakten där denna butiksdöd är tydlig. Politikerna är uppgivna – och forskarna ser ingen ändring i sikte.

-Det finns ingenting som tyder på att det kommer att ändra sig, säger Martin Öberg, forskare på Handelshögskolan i Göteborg.

#svthelasverige

Minskat sedan 1950

1950 fanns det 36000 dagligvarubutiker i Sverige, sedan dess har antalet minskat stadigt. 

I Västra Götaland och Halland fanns det 1996 – 1321 dagligvarubutiker. Nu finns det 965. Det är en minskning med 27%, Främst är det små butiker med en omsättning på mindre än 7 miljoner som försvunnit. Mariestads kommun är ett tydligt exempel på det som sker. Här fanns 1996 – 23 butiker. Nu finns det 11. En minskning med över 50%.

-Lönsamheten är för dålig, säger Marie Tordby, före detta handlare i Ullervad utanför Mariestad. En av de som gav upp efter att försökt i fem år med att få en mindre butik att överleva.

Kommunen försökte åtgärda

Mariestads kommun försökte tillsammans med regionen och statliga bolag som Svenska spel och Systembolaget få igång servicefunktioner knutna till en butik i Tidavad. Dessutom bildades en ekonomisk förening där ortsbefolkningen köpte andelar i butiken.  Allt för att få landsbygden att överleva. Men inte ens det gick. Vinstmarginalen var för liten. Tidavadsborna handlade för lite i butiken.  

– Ur en demokratisk synvinkel är det tråkigt. De som bor kvar får det svårare, säger Rune Skogsberg (C), ledamot i kommunstyrelsen i Mariestad och en av de som i många år abetat  för att få småorterna att överleva i kommunen.

Överlevarna har växt

Antalet butiker i Sverige minskar. Ändå är en totala butiksytan i landet är ungefär densamma. Det som har hänt är att de som är kvar har blivit större.

– De stora blir större och de små försvinner, säger Martin Öberg, forskare på handelshögskolan i Göteborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#svthelasverige

Mer i ämnet