I början av 2022 upptäcktes tillverkningsfel i omkring 20 000 pass i landet. För- och efternamn hade bytt plats på sidan tre. Enligt Noa fungerade passen som resehandling, men de visste inte om det gick att söka visum med det felaktiga passet.
Polisen gick ut med information i media om att den som fått ett pass med omvänd namnordning kunde boka en ny tid och få ett nytt pass hos polisen kostnadsfritt, men fick då ställa sig i kö på nytt.
Något som inte visade sig stämma när Martin Amnell i Göteborg ville ha ett nytt pass i april i år. Han fick då beskedet att han var tvungen att betala 400 kronor.
Polisen går ut med nationellt direktiv
När SVT Väst berättar för Noa om passbeskedet i Göteborg, dröjer det inte länge innan Noa skickar ut information till landets alla polisregioner om att de felaktiga passen ska bytas ut – kostnadsfritt.
En av dem som får informationen är Lina Mosskull, chef för passpolisen Storgöteborg. Hon förklarar det som hänt Martin Amnell med att organisationen växt efter förra årets passkaos.
– Han fick fel information av oss. Vi har många nya medarbetare hos oss. Tidigare var vi 25 handläggare nu är vi 75, säger Lina Mosskull.
”Våra rutiner har brustit”
Hur många som råkat ut för samma sak är oklart.
– Det är våra rutiner som brustit. Nu har vi sett till att alla som jobbar här har rätt information, och alla som har denna felaktiga resehandling är välkomna att få ett nytt pass utan extra kostnad, säger Lina Mosskull.
Är det efter att SVT ringt som polisen korrigerat det här?
– Den här informationen har vi lämnat ut nu efter det att ni ringde, ja, säger Lina Mosskull, chef för passpolisen Storgöteborg.