Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Mindfulnessövningarna är ett sätt att skapa mer studiero i klassrummet,säger läraren Camilla Martinsson. Foto: SVT

Skola införde mindfulness på schema: ”Vi har sett otroliga resultat”

Uppdaterad
Publicerad
Flera skolor i Västsverige har börjat med mindfulness för elever. På Internationella skolan ISGR i Göteborg har man sett tydliga resultat.
– De kan fokusera på sitt arbete bättre, blir inte lika distraherade av andra och jag behöver inte repetera instruktioner, säger läraren Camilla Martinsson.

På klassrumsdörren sitter en lapp – det står ”stör ej”. Nu ska barnen i fjärde klass öva på medveten närvaro. De sätter sig i sin egna position, blundar och läraren Camilla Martinsson slår i en gong.

– Börja med att bli medveten om din andning. Var i kroppen kan du känna din andning? Känner du den i näsan? säger Camilla Martinsson.

Tio minuter om dagen

Hon är lärare – och utbildad mindfulnessinstruktör – och leder själv övningarna som pågår i tio minuter. Efteråt ägnas ytterligare några minuter till reflektion, där de barn som vill delar vad de upplevt.

Tre klasser gör mindfulness-övningar tio minuter om dagen. Under 2020 ska det införas i 20 klasser på skolan. Vinsterna med mindfulness är flera, säger Camilla.

– Det är mycket färre sociala konflikter. De kan följa med i resonemang och hänger med på ett annat sätt, säger hon.

Många av eleverna säger också att de sover bättre.

Varför ville ni börja med mindfulness i skolan?

– Det har blivit allt svårare att vara lärare de senaste åren. Jag har jobbat här sedan 2002 och ser stora skillnader i barns förmåga att fokusera och koncentrera sig, att lyssna på och följa instruktioner, säger Camilla Martinsson.

Ett pilotprojekt

Så för att försöka skapa mer lugn och fokus startade skolan ett pilotprojekt i våras, med medveten närvaro för fem klasser i årskurs fyra.

Utvärderingen visade att det är viktigt att läraren har genomgått en mindfulnessutbildning, så under hösten har ett 40-tal lärare utbildats. Just nu är tre klasser igång – men det ska bli fler.

– År 2020 kommer vi börja med mindfulness i 20 klasser, säger Susanne Hogner som är skolsköterska på Internationella skolan ISGR.

Passar mindfulness alla barn?

– De barn som vi ser störst skillnad på är de som har koncentrationsproblem. De har haft svårast att börja med mindfulness, men när de väl kommit igång så känner de stor skillnad. De kan sitta ned och fokusera, vilket påverkar deras skolresultat, säger Hogner.

SVT rapporterade · Hur får du ditt barn att varva ner?

07.11
Flera skolor i Västsverige har börjat med mindfulness för elever på skoltid. Vad tycker du om det och har du några egna knep för att få barn eller unga att varva ner och fokusera i en stressig vardag? Dela med dig i vår chatt!
07.12
Jag förstår inte att skolan ska behöva vara så stressig att man tycker att det behövs. Men i så fall är det väl bra att man gör något, det ser ju trevligt ut.
07.36
Galet sjuk värld där småbarn måste hålla på med mindfullness.
07.49
Jag tycker det är fantastiskt bra! Alla borde ha en stund av Mindfullness varje dag. Det hjälper oerhört mycket för att kunna fokusera.
08.08
Bra initiativ!
När sinnet är i balans, kommer allt annat i livet bli i balans.
08.11
Mycket bra. Der hjälper alla barn och vuxna. Det är som vilken träning som helst, man behöver hålla igång för att resultaten ska vara över tid.
08.15
Fantastiskt initiativ! Det är mycket bra för att öka koncentration och fokus och skapa en ödmjuk och miljö
08.16
Det låter väldigt klokt, när nu barnens/ vuxnas värld ser ut som den gör. Med obegänsade timmar i alla sociala medier, appar, spel med olika tekniska hjälpmedel, som alla triggar hjärnstress av olika slag.
Bra att barnen får hjälp att stilla sig och hitta inre ro. Det kan ju också hjälpa barnen att lära sig att lättare komma i kontakt med sig själva, vad de innerst inne vill, när de så småningom blir vilsna tonåringar och unga vuxna. :-)
08.16
Tack för en så positiv nyhet
08.29
Mycket bra

Vad är mindfulness?

Visa

Mindfulness är en metod som kan användas för att hantera stress och oro. Metoden går ut på att du fokuserar på det som finns i just denna stund, i nuet. Mindfulness används ibland inom sjukvården för att lättare hantera stress, ångest och nedstämdhet.

Mindfulness betyder sinnesnärvaro eller medveten närvaro.

Det här är viktigt när du utövar mindfulness:

  • Du är uppmärksam på det som händer just nu i stunden.
  • Du har en nyfiken och accepterade inställning till det du upplever. Det betyder att du inte värderar eller dömer det du upplever i nuet.
  • Du har en accepterande inställning till dig själv och andra. Det betyder att du övar dig på att se kärleksfullt och ömsint på dig själv och andra. Om det är svårt kan du öva dig på att åtminstone se neutralt på dig själv och andra. Det har stor betydelse för att du ska må bra.

Källa: 1177 Vårdguiden

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer