Miljöpartiets Ulf Kamne vill gärna ha ett nattåg till Paris Foto: TT/Miljöpartiet

Miljöpartiet: ”Fler nattåg från Göteborg till Europa”

Uppdaterad
Publicerad

Kliv på nattåget i Göteborg – och vakna på kontinenten. Så borde fler resa, menar Miljöpartiet i Göteborg, som vill se nya tåglinjer till Europa.

Paris, Amsterdam, Berlin och Bryssel. Exempel på orter som hundratusentals västsvenskar flyger till varje år. Men samma orter skulle lätt kunna nås med ett nattåg från Göteborg, menar Miljöpartiet.

– På 60-talet gick det nattåg från Göteborg till Paris. Vi borde klara det även på 2000-talet säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling.

Det är framför allt för att minska belastningen på klimatet som Miljöpartiet nu föreslår att kommunen byter fokus. I stället för att jobba på att få fler direktflyg till Göteborg vill Miljöpartiet att man lobbar för fler nattågslinjer.

– Göteborg & Co jobbar idag aktivt på att locka hit turister, men har inriktat sig på flygresenärer. Man borde satsa mer på närområdet, där de flesta turister kommer från.

Kamne målar upp en bild av tågchartern – en möjlighet för resenären att köpa en helhetslösning. För idag är det krångligt att boka en tågresa till och från Europa, medger han.

– Utbudet är inte särskilt bra. Det gäller även kvalitén på tågen – det var längesedan någon investerade i nattåg.

”Ingen efterfrågan”

Me

Jonas Ransgård (M) Foto: Göteborg stad

n det finns ett skäl till de uteblivna satsningarna, nämligen att det inte finns någon efterfrågan på tåglinjerna. Det menar Moderaterna, som är kritiska till Miljöpartiets förslag.

– Folk prioriterar restid. Vi ska inte vara med och subventionera något som inte efterfrågas, säger kommunalråd Jonas Ransgård (M).

Men om det samtidigt minskar miljöpåverkan?

– Hellre då jobba med trenderna och arbeta för att minska flygplanens miljöpåverkan.

Ransgård ser också en fara i att avbryta kommunens arbete för fler direktflyg till och från Landvetter.

– Får vi inte fler direktflyg går vi miste om stora kongresser och idrottsevenemang.

Men det resonemanget håller inte, menar Ulf Kamne.

– Det finns redan aktörer som jobbar på fler direktflyg, det behöver inte kommunen göra. Det vi behöver göra är att visa vägen. Det kan vara svårt att introducera nya saker, och här krävs en stimulans. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.