Har Mark- och miljödomstolen möjlighet att helt säga nej till projektet?
– Ja, absolut, säger rådman Göran Stenman vid Mark- och miljödomstolen i Vänersborg som är den domstol som avgör fallet.
Regeringen har redan gett klartecken
Tunnelbygget under mark påverkar grundvattnet, därför behövs tillstånd från Mark- och miljödomstolen, men inte bara därför. Här finns andra miljöpåverkande faktorer som utsläpp till luft, buller och vibrationer som domstolen ska ta hänsyn till. Bygget prövas även enligt EU:s Natura 2000-regler.
– En ovanlig omständighet här är att regeringen redan prövat och gett tillåtlighet åt bygget, det begränsar våra premisser. Men ja, vi kan absolut säga nej till hela projektet, säger Göran Stenman till SVT Väst.
Planerar sätta igång under våren
Regeringen gav 2014 tillåtlighet till projektet, järnvägsplanen vann laga kraft i juni i fjol och samma månad avslog regeringen samtliga 178 överklaganden som inkommit från privatpersoner och föreningar. Under tiden har Trafikverket låtit utföra förberedande arbete i staden, i väntan på miljödomstolens definitiva klartecken.
– Vi planerar att sätta i gång arbetet under våren och då med arbetstunnlar vid Korsvägen och Haga, säger Trafikverkets projektledare Bo Larsson.
Två hinder
Men innan detta kan ske måste två juridiska hinder övervinnas:
* Göteborgs stads detaljplan för järnvägstunneln har ännu inte vunnit laga kraft. Den är överklagad till Mark- och miljööverdomstolen.
* Mark- och miljödomstolens miljöprövning av hela bygget måste vara positivt, beslut i dag. Oavsett resultat här kommer säkerligen även det överklagas till Mark- och miljööverdomstolen.
I ett för Trafikverket värsta fall-scenario kan det dröja till slutet av året innan spaden får sättas i jorden. I bästa fall i slutet av denna månad.
Om projektet nu klarar miljöprövningen, förstås.