Infrastrukturminister Tomas Eneroth, (S). Foto: TT

Ministern: Bältesanvändning i bussar måste öka

Uppdaterad
Publicerad

I samband med att rättegången efter den svåra bussolyckan i Sveg startar uttalar sig nu infrastrukturministern Tomas Eneroth. Han menar att bältesanvändningen måste öka.

– Jag tycker den reflektion man ska dra efter bussolyckan är att det har en otrolig betydelse att man är bältat i bussen, säger Tomas Eneroth till TT.

På onsdagen inleds rättegången i Borås tingsrätt mot den chaufför som körde olycksbussen. Vid olyckan den 2 april 2017 omkom tre personer och 38 skadades. Bara en person av dem som omkom eller fick allvarliga skador använde bälte i bussen.

I efterspelet har många ställt frågan om flera kunde hade överlevt eller klarat sig lindrigare undan om alla använt bälten. Under de två år som gått har flera instanser arbetat med frågan om hur man ska kunna öka bruket av bälten i bussar.

– Det tog väl nästan tjugo år att lära folk att ta på sig bilbälte. I dag tycker de flesta det är naturligt. Beteende- och attitydförändringar tar tid, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Information och regler

Vägen framåt tycks handla både om bättre information och förändrade regler.

Transportstyrelsen har på infrastrukturminister Thomas Eneroths uppdrag tagit fram en rapport där man lämnar flera förslag om just bältesanvändningen. Många av förslagen är riktade direkt till bussbranschen.

– Men vi jobbar vidare. I ett senare skede kan det landa i en framställan om att trafikförordningen ska ändras. Då blir det upp till regeringen att ta ställning, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

– Jag utesluter inte att gå vidare för vi måste se att bältesanvändningen ökar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth

En konkret åtgärd är att Transportstyrelsen den 1 oktober förra året skärpte sina föreskrifter om bältesanvändning så att det nu är obligatoriskt med utrop som påminner om att spänna på sig bältet i långfärdsbussar och på längre busslinjer.

Andra förslag i rapporten

+ Utreda förändrade regler om bältesanvändning.

+ Anpassa tidtabeller så att passagerare på ett tryggt sätt ska hinna stiga av bussen även om de sitter bältad.

+ Uppmana myndigheter att vid upphandlingar prioritera sittplatser och bälten i bussar som får köra fortare än 70 km/tim.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.