Länsstyrelsen och flera lokala Göteborgsföreningar får rätt när Trafikverket nu stoppas från att dumpa muddermassor i havet i Hake fjord. Det är Mark- och miljööverdomstolen som anser att planerna skulle medföra för stora miljö- och hälsorisker. Med den domen river de upp tidigare beslut i lägre instanser.
Skulle användas som reserv
Trafikverket ville använda Hake fjord som en dumpningsplats för muddermassa från bygget av Marieholmstunneln – alltså massa som tas under botten i Göta älv där tunneln ska ligga. I nuläget dumpas den i ett område sydväst om Vinga.
– Hake fjord är ju en reservdumpningsplats som vi skulle ha kunnat använda om det blir så dåligt väder att man inte kan gå ut dit, säger Stein Kleiven som är projektledare för Marieholmstunneln, och fortsätter:
– Nu är det som det är och då får vi anpassa oss. När man driver sådana här jätteprojekt får man ha en plan för att sådant här uppstår.
Räcker de dumpningsplatser ni har nu?
– Ja, exakt vad man gör får man planera upp för, det finns ett antal scenarier, säger Stein Kleiven.
Kallas för ”Tippen”
Hake fjord har länge använts som mudderdeponi, och delar av området kallas i folkmun för ”Tippen”, då avfall och mudder från Göteborgs Hamn dumpats här i över hundra år. En vindkraftpark med 15 vindkraftverk har också varit planerad i området men planerna är nedlagda efter nej i Mark- och miljödomstolen, då föroreningar i muddret riskerades att frigöras.