De gamla spårvagnarna är ”i bedrövligt skick” menar Liberalernas Axel Darvik – som i klippet berättar med om den beställning av nya vagnar som nu behöver göras. Foto: Adam Ihse/TT

Nu ska de gamla spårvagnarna bort – skadar spåren

Uppdaterad
Publicerad

De gamla vagnarna från åren 1969-1972 sliter på spåren i Göteborg och målet är att de ska tas ur bruk under de närmaste åren. Det framgår i en larmrapport från Göteborgs Spårvägar och Västra Götalandsregionen.

I klippet hör du kommunalrådet berätta om vad som ska hända med spårvagnstrafiken.

Förutom att vagnarna skadar spåren lyfter man även att vagnarna låter mycket och är sega. Rapporten, som presenterades under gårdagen, fastställer att endast vagnarna från 80-talet och de nyare vagnarna ska finnas kvar om sju år.

”Borde skett för flera år sedan”

Men enligt Västtrafik är man i fas med kraven på spårvagnstrafiken. Styrelseordförande Peter Hermansson menar att det är Göteborgs stad som är orsaken till att utfasningen av de gamla vagnarna inte skett tidigare, då Västtrafik bara de senaste åren haft ansvar över spårvagnarna. Men nya vagnar är på gång, 80 stycken är beställda. 

– Ser vi att det finns ett klart ökat behov så kan vi utöka den beställningen, säger Peter Hermansson.

När de nya spårvagnarna är på plats ska de gamla fasas ut, men leveransen har fördröjts av pandemin.

Färre kommer behövas

Den senaste modellen som köptes in till Göteborg har trafikerat spåren i ett år och fått fina betyg av både förare och passagerare. Det är fler av den modellen, eller likande, som kommer ersätta 70-talisterna och de italienska vagnarna.

Axel Darvik (L) menar att med en modernisering kommer inte lika många spårvagnar att behövas.

– Då kan vi nästan fördubbla trafiken eftersom de är mer effektiva och inte går sönder på samma sätt, säger Axel Darvik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.