Nu ska elsparkcyklarna i Göteborg regleras

Publicerad

Inga elsparkcyklar i Brunnsparken i centrala Göteborg. Krav på särskilda parkeringsplatser. Och så ett slut på fyllekörningarna. Det hoppas oppositionsrådet Jonas Attenius efter dagens beslut i trafiknämnden i Göteborg.

Turerna och de politiska utspelen kring elsparkcyklarna har varit många. Senast i september gick Socialdemokraterna ut och hotade med ett totalförbud. Det tyckte trafiknämndens ordförande, moderaten Tony Orsulic, var väl drastiskt.

Men under torsdagen klubbade trafiknämnden i Göteborg igenom ett gemensamt förslag från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ. Bland annat handlar det om särskilda parkeringszoner, körförbud i Brunnsparken och möjligheten att se över ett förbud mot uthyrning vid vinterväglag.

– Vi kan också tänka oss att det ska bli ett körförbud till exempel på helgnätterna. Att man inte kan köra runt på fyllan är viktigt för oss.

Tusentals elsparkcyklar

Just nu finns omkring 5 000 elsparkcyklar runtom i Göteborg. I somras runt 10 000. Men hur många det ska få finnas har Jonas Attenius svårt att svara på.

– Det är svårt att säga vad som är en rimlig siffra. Om de ligger runtomkring på gator och torg är det väldigt få antal som är en rimlig siffra, det som avgör är hur man parkerar och hur de framförs. Är det ordning och reda kan man ju ha fler cyklar.

När är det slutkört i Brunnsparken?

– Det är svårt att säga. Nu får trafikkontoret i uppdrag av nämnden att i dialog med elsparkcykelföretagen ta fram de exakta rutinerna och hur det ska fungera, säger Jonas Attenius.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.