Nu tas nya tag för att förverkliga planerna på en bro mellan Orust och fastlandet. Foto: SVT

Ny Orust-bro möjlig 2040 efter samarbete

Uppdaterad
Publicerad

Redan 1949 lovade regeringen att en bro skulle byggas mellan Orust och fastlandet. Trots det har inget hänt. En ny studie visar att en bro kan vara på plats 2040, nästan hundra år senare. Tre kommuner samarbetar nu för för bro till Orust.

På ett möte mellan kommunledningarna från Orust, Stenungsund och Tjörn på onsdagen presenterades en ny studie kring en möjlig bro mellan Orust och fastlandet.

SVT Nyheter Väst berättade tidigare i veckan om förarbetet och den beräknade kostnaden på närmare 800 miljoner kronor.

– Vad är alternativet? Om det blir stopp på Tjörnbron så stoppar det hela näringslivet. Vad jag kan se så är en fastförbindelse mellan Orust och fastlandet det enda alternativet, sa Kerstin Gadde (S) kommunalråd för Orust kommun.

Enighet mellan kommunerna

Sofia Westergren (M), kommunalråd i Stenungsund, som närvarade vid dagens möte trycker på att det är en stark enighet mellan kommunerna och över blockgränserna kring att bron måste bli byggd.

– Det är ju vi som är fastlandet för Tjörn och Orust, och som det är idag har vi trafikstockning i Stenungsund. Det behövs en helhetslösning här och den heter Orustbron, säger hon.

Enligt studien skulle bron kunna vara klar 2040, är det snabbt nog om problemen finns redan idag?

– Det viktiga är nu att vi inte sinkar farten utan att vi jobbar på så att alla vi som satt runt bordet idag får uppleva den här bron.

Har haft låg prio

Efter onsdagens möte kommer de tre kommunerna att ta diskussionen vidare med näringslivet i området. Eftersom arbetet med bron redan tidigare drivits inom det så kallade Nordvästsvenska Initiativet, där kommunerna och näringslivet ingår, så är de samtalen redan påbörjade. En annan utmaning blir Trafikverket där brofrågan haft låg prioritet, men de vill de nu se ändring på.

– Vi ska göra allt vi kan för att det ska förstå viktigheten i detta. Det är svårt att bygga ut Tjörnbron ytterligare och då är detta ett bra alternativ, säger Sofia Westergren (M).

Har kan bron byggas

Kostnaden för brobygget skulle tjänas in på 40 års sikt genom att bilfärjan som nu går mellan Svanesund och Kolhättan istället för att utökas till två skulle kunna ersättas av en för gång och cykeltrafik.

Förbindelsen består av en ny vägförbindelse mellan väg E6 vid Gullborga och väg 160 vid Varekil alternativt Vräland på Orust. Förbindelsen förutsätter ny vägsträckning mellan väg E6 vid Gullborga inkl trafikplats och Långelanda samt ny bro med segelfri höjd på ca 40 m mellan Djursnäs och Torskudden strax norr om Svanesund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.