Samtliga kommuner i väst, utom Härryda, ställer sig bakom det förslag som ligger och som visar hur en ny järnvägssträcka mellan Göteborg och Borås skulle se ut. Och pengar finns, regeringen har godkänt bygget så länge man håller sig inom budgeten, 43.5 miljarder.
– Det är väldigt svårt att bygga och planera för järnvägen utan att ha kommunerna med oss, säger Jörgen Einarsson regionaldirektör Trafikverket.
”Fullkomligt orimligt”
Enligt det förslag som Härryda motsätter sig är tanken att en tunnel ska byggas under Mölnlycke, vilket gör att vissa tåg kommer köra förbi Mölnlycke.
– Det är fullkomligt orimligt, säger kommunstyrelsens ordförande i Härryda, Per Vorberg (M).
Men Trafikverket planerar samtidigt att bygga en separat bana för pendeltågen som enligt planen ska trafikera Mölnlycke.
Regionen: ”Hoppas Trafikverket kör på”
Under måndagskvällen satt parterna i krismöte om järnvägen och frågan behandlades även under regionstyrelsens möte på tisdagen. Och regionen menar att det finns tillräcklig samsyn i de västsvenska kommunerna.
– Vi har haft intensiva möten och bedömer att det finns en bred samsyn i region väst. Vi har vänt på alla stenar men Härryda är inte överens i dagsläget, men jag hoppas att Trafikverket går vidare med det här nu, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.
Fotnot: I en tidigare version av artikeln framstod det som att det i kompromissförslaget inte skulle bli något stopp alls i Mölnlycke. Så är inte fallet.