Man står bredvid Mölnlycke station, rälsen syns bredvid.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Härryda kommun vägrar att gå med på förslaget om hur den nya pendelsträckan ska se ut. Foto: SVT

Krismöte om miljardsatsningen mellan Göteborg och Borås – kommunen vägrar skriva på: ”Fullkomligt orimligt”

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen höll Västra Götalandsregionen, Trafikverket och flera kommuner krismöte om järnvägsbygget mellan Göteborg och Borås, som omtalats som viktigt för både regionen och landet. Detta efter att Härryda kommun motsatt sig den planerade dragningen – och nu väcks frågan om hela miljardsatsningen står på spel.

– Det är väldigt svårt att bygga och planera för järnvägen utan att ha kommunerna med oss, säger Jörgen Einarsson, regionaldirektör Trafikverket.

Samtliga kommuner i väst, utom Härryda, ställer sig bakom det förslag som ligger och som visar hur en ny järnvägssträcka mellan Göteborg och Borås skulle se ut. Och pengar finns, regeringen har godkänt bygget så länge man håller sig inom budgeten, 43.5 miljarder.

– Det är väldigt svårt att bygga och planera för järnvägen utan att ha kommunerna med oss, säger Jörgen Einarsson regionaldirektör Trafikverket.

”Fullkomligt orimligt”

Enligt det förslag som Härryda motsätter sig är tanken att en tunnel ska byggas under Mölnlycke, vilket gör att vissa tåg kommer köra förbi Mölnlycke.

– Det är fullkomligt orimligt, säger kommunstyrelsens ordförande i Härryda, Per Vorberg (M).

Men Trafikverket planerar samtidigt att bygga en separat bana för pendeltågen som enligt planen ska trafikera Mölnlycke.

Regionen: ”Hoppas Trafikverket kör på”

Under måndagskvällen satt parterna i krismöte om järnvägen och frågan behandlades även under regionstyrelsens möte på tisdagen. Och regionen menar att det finns tillräcklig samsyn i de västsvenska kommunerna.

– Vi har haft intensiva möten och bedömer att det finns en bred samsyn i region väst. Vi har vänt på alla stenar men Härryda är inte överens i dagsläget, men jag hoppas att Trafikverket går vidare med det här nu, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.

Fotnot: I en tidigare version av artikeln framstod det som att det i kompromissförslaget inte skulle bli något stopp alls i Mölnlycke. Så är inte fallet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.