För några år sedan började Joakim Danz, polisassistent och ordningsvaktssamordnare hos polisen i Borås titta på hur man kunde underlätta ordningsvakternas arbete, dels för dem själva och för samarbetet med polisen.
– Ordningsvakterna arbetade på olika sätt med sina rapporter. Vi började digitalt för att få mer struktur och underlätta i arbetet för ordningsvakterna. Förut var det många rapporter som var dåligt skrivna, för lite information och i vissa fall oläsliga, säger Joakim Danz.
Feedback till vakterna
Det fanns också en uppfattning att polisen inte läste rapporterna.
– Idag får man en överblick när man läser de digitalt och jag kan ge feedback till ordningsvakterna. För att det ska vara rättsäkert går det inte att ändra när man har skickat in en rapport, utan då får man göra en komplettering, säger Joakim Danz.
”Enkelt och säkert”
Via en ordningsvaktsportal och en app kan ordningsvakterna göra sina vaktrapporter som går direkt till rätt instans.
– Det ska vara enkelt och säkert. Nu ingår jag i en grupp som ska försöka utveckla avrapporteringen digitalt för hela Sverige, där vi ska försöka skapa en enhetlighet för ordningsvakterna nationellt. Ordningsvakterna har arbetat på olika sätt och fallit mellan stolarna, säger Joakim Danz.
Hur känns det nu när man tittar på ”Borås modellen” på ett nationellt plan?
– Det är jättekul, då har man gjort ett arbete som uppskattas. Det känns jättebra att få vara med i det arbete som startat.