Visa alla (2)

8-åriga Ellens rädsla – precis vid skolan: ”Håller i mammas hand”

Publicerad

Vägen vid Gula Skolan är tungt trafikerad – och intill vägen ligger dessutom en obevakad järnvägsövergång. Föräldern Martin Jonasson blev så irriterad över trafiksituationen i Fristad att han skickade ett klagomål till Borås Stad.
– Jag kände att det var så onödigt att man ska sitta och vänta på en olycka.

Martin Jonasson har två döttrar som går på Gula Skolan i Fristad utanför Borås. Han skickade en skrivelse till kommunen med rubriken ”Livsfarlig trafiksituation vid Gula skolan i Fristad”.

Han upplever säkerheten vid övergången som minimal.

– Här finns inga bommar som stoppar. Går man med headset eller tittar i sin mobil så är det inget som hindrar att man går rätt ut i spåret. Och tåget kommer väldigt snabbt, säger han.

Hans dotter Ellen, 8 år, håller med.

– Det känns lite osäkert, det kan komma ett tåg när som helst och det kör så fort, säger hon.

Martin Jonasson oroas av den obevakade järnvägsövergången.

Beklagar långa processer

Borås Stad svar är att det har satts in en skolbuss för att ta elever över järnväg och väg, att hastigheten på vägen förbi skolan sänkts, men att ansvaret för att förändra järnvägsövergången ligger hos Trafikverket.

– Det är beklagligt att Trafikverket har så pass långa ledtider. Det är långa processer när de ska göra ändringar, säger Jan-Åke Claesson, enhetschef för Trafikenheten på Tekniska förvaltningen i Borås stad.

Bommar först om två år

Borås Stad har flera gånger genom åren påpekat trafiksituationen för Trafikverket. Och nu är bommar på väg. Även om det dröjer.

– Processen tar tid. När vi för några år sedan bestämt att vi ska bygga elbommar så tar det sedan fyra, fem år. Det är planerande, planläggande, projektering, att få tider i spår och själva genomförandet, säger Bengt Rydhed ställföreträdande regional direktör Trafikverket.

Men finns det ingen möjlighet att snabba på för järnvägsövergångar där det rör sig mycket unga människor?

– Inom drygt två år så har vi bommar där. Så vi jobbar för fullt med detta. Men situationen är inte perfekt.

SVT rapporterade · Hur ser trafiksituationen ut vid din skola?

09.34
Finns väl andra faktorer än trafiken som skrämmer mig mer när min dotter går ensam till skolan, men drogade och onyktra bilförare är livsfarliga förare så jag hoppas på fler kontroller.
09.35
Kaos på morgonen! Inget riktigt markerat övergångsställe och busshållplats som stoppar upp trafiken. Bilister gör galna omkörningar. Ungdomarna måste chansa när de ska över bilvägen. Idiotiskt!
09.35
Under tiden kan trafikverket sätta upp en ljudsignaltavla, vilket innebär att tåget tutar två ggr. En gång vid tavlan och ytterligare en gång på en plats mellan tavlan och övergången. Första gången tåget tutar, så är det ca. 30 sekunder innan tåget når övergången.
09.35
30 sträcka utanför Noleredsskolan men bilarna kör väldigt snabbt och hänsynslöst.
NTF har varit och gjort mätning på platsen trots stort antal bilar som passerade per dygn väljer Göteborgs kommun att inte göra några fartreducerande åtgärder, både skola och föräldrar har uppmärksammat kommunen.
09.36
Rondellen på Långströmsgatan i höjd med Jättestensskolan på Hisingen är konstruerad så att bilar och bussar kan i södergående riktning kan köra rakt igenom utan att föraren behöver röra vid varken ratt eller broms. Även om det är en 50-sträck håller många högre fart än så. Jättestensskolan är en F-9-skola och det ligger ytterligare en förskola i nära anslutning på västra sidan av Långströmsgatan. På östra sidan ligger ett stort bostadsområde med många barnfamiljer och dessa korsar Långströmsgatan ett par meter söder om rondellen på ett obevakat övergångsställe utan trafikljus. Området är hårt trafikerat på morgnarna och den rondellen är bara en trafikolycka som väntar på att inträffa. Detta har påtalats flera gånger men Trafikkontoret hänvisar till att bussarna måste kunna passera rondellen, varför den inte kan byggas om. Farthinder är inte aktuellt på grund av markens beskaffenhet, samt bussförarnas arbetsmiljö. Trafikljus är inte förenligt med cirkulationsplats och inte heller är ett övergångsställe norr om rondellen aktuellt med hänvisning till att det finns en gångtunnel (som inte används i tillräckligt hög grad av de barn som ska korsa Långströmsgatan).
10.52
Bilkaos vid Näsetskolan varje morgon!
Farligt för barnen utan vettig infrastruktur med parkering och koncentration av småbarn på en skola. Åk dit 7.55-8.15 och se själva
12.16
Vi är bosatta på Vrångö och barnen går därför på Donsös skola från årskurs 0/ förskoleklass då Vrångö enbart har en förskola. För att ta sig ifrån båten till Donsös skola så passerar dem Donsös mest trafikerade gata, trots att det normalt inte är tillåtet med bilar så körs det dagligen sopbilar, flakmopeder och andra väldigt tunga arbetsfordon i löjligt höga hastigheter när det är 30-40 km/h på hela ön. Tidigare har det fungerat hyfsat då barnen haft en ledsagare från skolan som varit med dem på båten och följt dem den dryga kilometern upp till skolan. Fr.o.m skolstart denna terminen så valde ledsagaren att plockas bort av Göteborgs Stad, vi fasar nu inför säkerheten för barnen. Inte bara säkerheten på båten då Styrsöbolaget avsäger sig allt ansvar som ledsagaren tagit (tex att barnen inte går ut på däck utan vuxen). Utan också över att lågstadieeleverna ska ta sig över den trafikerade vägen på Donsö vid färjeläget nu i vinter när det kommer vara becksvart vid den tiden.
12.40
"Går man med headset eller tittar i sin mobil så är det inget som hindrar att man går rätt ut i spåret. Och tåget kommer väldigt snabbt, säger han".

Men sluta, vad hände med eget ansvar? Titta inte ner i mobilen när du vistats i trafiken!
13.21
Jag jobbar själv på järnvägen, och kan påpeka att varken signaler eller bommar är en garant för att bilar eller gående passerar framför näsan på en när man kommer med tåget. Har varit med om människor som bokstavligen talat skiter i bommarna, för att dom ska över innan man passerar. Är det vägskydd med signaler, fast utan bommar, så stannar (i bästa fall) bilarna först när man har fronten i höjd med vägen. Både jag och mina kollegor har haft bilar som varit decimeter från att braka rakt in i tåg och vagnar vid fler tillfällen än jag kan räkna.

Tyvärr är respekten i trafiken totalt obefintlig, det märker man även som bilist. De flesta håller för höga hastigheter, blinkers verkar vara tillval, man verkar inte kunna vad som gäller vid trefilig väg, man ligger och sniffar bilen framför i baken osv osv.. Listan kan göras lång.
13.22
Har försökt i 13 år att få busshållplatsen på väg 180. Trafikverket skyller på Alingsås Kommun och de får prioritera om pengarna till förbättringar. Men det är så att det är Västtrafik som beställer hållplats och alla skyller ifrån sig. Svaret man få när man överklagar är att det inte på många år kommer bli någon hållplats. Kan konstatera att alla vill att man ska åka kollektivt men det görs inga förbättringar på landsbygden utan bara för städernas behov och prioriteringar för respektive instans. Att promenera längs väg 180 och få kasta sig i dikena hela tiden och få kläder smutsiga och förstörda eller bli påkörd är något man tvingas till. Trafikverket/Västtrafik/Alingsås kommun....ingen av dessa tar sitt ansvar. De har säkerhetsansvariga personer men hänvisar bara mellan varandra. I samhället Närsbo finns över 80 villor och många andra hus i nejden som behöver kollektivtrafik men det vill inte förbättra för fler ska åka kollektivt. På helgerna finns så dålig kommunikationer så bilen är ett måste. Det är verkligen dåligt för ett säkrare och mer miljövänligt tänk av dessa parter som inte främja säkerhet samt förbättringar för fler ska åka kollektivt

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer