Framtidenkoncernens årliga kundundersökning, som i år gick ut till 35 000 av deras totalt 72 000 hushåll, görs för att de allmännyttiga bostadsföretagen ska utveckla och förbättra sin verksamhet. Det uppger Ann Törnblom, som är kommunikationschef på Framtidskoncernen. I år har 58,4 % av hyresgästerna svarat på enkäten
– Vår kundmätning är ett sätt för våra hyresgäster att påverka sitt boende och ett viktigt verktyg för oss när vi planerar verksamheten, säger Martin Blixt, tf VD Framtidenkoncernen i ett pressmeddelande.
Gårdstensbostäder får högst betyg
Mätningen sammanfattas i ett serviceindex, som visar hur stor andel av hyresgästerna som är ganska eller mycket nöjda med sitt boende i stort.
Gårdstensbostäder höjer sitt serviceindex från 78,5 till 81 procent och är det bolag som får högst betyg av sina hyresgäster, enligt Ann Törnblom.
Men så var det detta med otryggheten. Hur mycket mer otrygga är hyresgästerna i år jämfört med förra året?
– Det är klart att skjutningar och kriminalitet märks av i vår kundundersökning. Trygghetsindex låg förra året s
om mest på 75 procent, medan det i år ligger på 70 procent, säger hon till SVT Nyheter Väst.
Fler trygghetsvärdar
– Vi ser tyvärr att fler hyresgäster upplever en otrygghet där de bor. För att öka tryggheten behöver vi samverka med många andra aktörer, men vi som bostadsföretag har en viktig roll att fylla, säger Martin Blixt.
För att öka tryggheten för hyresgästerna har det under året tillsatts trygghetsvärdar i Hammarkullen, Biskopsgården, Bergsjön, Tynnered, Lövgärdet och Hjällbo.
– I Gårdsten har vi haft trygghetsvärdar i över tio år på kvällar och nätter. Nu hoppas vi att det kommer att göra skillnad och få effekt i de resterande områdena också, säger Ann Törnblom.