Så fixar du salladskrisen

Uppdaterad
Publicerad

Oväder i södra Europa gör att det är glest i grönsaksdiskarna, men dietisten lär oss jobba med det vi har..
– Det här är ett ypperligt tillfälle att testa det som faktiskt är i säsong, säger Hanna Olvenmark.

Priserna på flera av våra mest populära grönsaker har skjutit i höjden och på flera håll i landet gapar delar av grönsaksdiskarna tomma. Vädrets makter ställer till det för grönsaksodlare i södra Europa med kyla, snö och översvämningar.

Olika typer av sallad, ruccola och tomat kan vara svåra att få tag på eller vara betydligt dyrare än vanligt.

Gråt inte över isbergssallad

Men enligt dietisten Hanna Olvenmark bör vi inte misströsta utan snarare se det som en möjlighet att prova något nytt.

– Det finns saker som vi kan experimentera med nu som faktiskt har bättre näringsvärde. Rent näringsmässigt är det ingen förlust för dig om du inte får i dig till exempel isbergsallad, säger hon.

Det första man ska fråga sig är vad det är man ska ersätta. Om man ska göra en trevlig salladsskål till middagen finns det många alternativ där tillgången är god och prislappen låg.

Grönkål, vitkål, rödkål och savoykål

– Jag tycker väldigt mycket om grönkål. Den är ju lite strävare men om man kokar den i 30 sekunder får man jättefina mjuka blad som man kan använda. Ett bra alternativ om man till exempel ska göra tacos.

Just olika sorters kål finns det gott om och är utmärkta ersättare för sallad och andra grönsaker. Förutom att de är goda, är de nyttiga och snälla mot plånboken.

– Vitkål är ju jättebilligt. Den kan du riva och lägga ner i lite vatten, vinäger och olja och tillsammans med lite morötter får du en jättenäringsrik sallad som nästan inte kostar någonting. Du kan också lägga i lite nötter och russin som ger smak.

Andra användbara sorter som Hanna Olvenmark rekommenderar är rödkål, savoykål och salladskål.

Hyvlade rotfrukter

Men hon tycker också att vi ska ta tillfället i akt att bekanta oss ordentligt med rotfrukterna.

– Nu har vi väldigt bra säsong för morötter, palsternacka, rotselleri, som man kan använda i sallader. Man kan hyvla dem och då blir väldigt mjuka och fina.

Enligt Hanna Olvenmark smakar grönsakerna olika beroende på hur man tillreder dem. Hyvlade grönsaker ger en smak, strimlade en annan och stoppar man in dem i ugnen får man ofta fram en sötare smak.

Odla groddar själv

Om det är ”krispen” man vill åt kan man använda sina gröna fingrar och enkelt odla själv.

– Jag vill verkligen tipsa om att grodda, till exempel mungbönor och linser. Då får man krispen och samtidigt betydligt högre näringsvärde än isbergssallad. Du får i dig bra med vitaminer, mineraler och proteiner.

Hanna Olvenmark vill också slå ett slag för frysdisken. Där kan man hitta mycket av det som det råder brist på i färsk motsvarighet.

– Att frysa grönsaker är ett jättebra sätt att ta till vara på näringsämnena. Och man tar bara det man behöver, resten fryser man in igen.

– Om man ska använda spenat i en gryta till exempel kan man lika gärna använda den frysta varianten. Även fryst broccoli är väldigt billigt och kan användas i sallad eller i en soppa.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer