Erik Almbratt, är en av de studenter som varit med och byggt bilen som de nyligen var i London och tävlade i Eco-Marathon med. Där deltog studenter från olika delar av världen. Foto: SVT

Se bilen som kan klara 160 mil på en liter bensin

Uppdaterad
Publicerad

Den väger 33 kilo och går som snabbast i 50 kilometer i timmen. Det handlar om en bil som kan köras drygt 160 mil, längre än hela Sverige, på bara en liter bensin.

– Vi gör det här för att det är tekniskt intressant och bra för miljön, säger Erik Almbratt, student på Chalmers i Göteborg.

De tretton Chalmersstudenterna som ingår i projektet kan numera titulera sig som svenska mästare i den något smala ”sporten”. De innehar nämligen det svenska rekordet i att köra längst sträcka på en enda liter bensin, vilket GP var först med att berätta-. De lyckades slå det gamla rekordet med drygt 300 kilometer, och på årets Eco-Marathon i London lyckades de köra 1617 kilometer på en liter bensin.

– Vi överträffade målet enormt! Vi satsade väl egentligen på ett resultat på 1000 kilometer per liter bensin, men kom alltså så mycket längre, säger Erik Almbratt till SVT Nyheter Väst.

Från olika delar av världen

De kom på åttonde plats av totalt 37 lag som lyckades ta sig i mål. Det franska laget som vann lyckades köra hela 2735 kilometer på samma mängd bensin. De som tävlar är studenter från universitet och tekniska högskolor från olika delar av världen och tävlingen är årligt återkommande sedan ett antal år tillbaka.

Hur är det möjligt att lyckas köra så långt med så lite bensin?

– Det är för att bilen är så lätt och har ett bra rullmotstånd. Vi har också optimerat motorn så mycket som möjligt.

Körde ni verkligen drygt 161 mil eller hur gick det till?

– Nej, det gjorde vi inte. Vi körde på en bana i 40 minuter och sedan räknades bränsleförbrukningen ut. Bilen är inte byggd för att köras 160 mil.

Vad kan man ha för användning av en sådan här bil egentligen?

– Bilen i sig är inte målet utan det är principerna som kanske kan appliceras på personbilar och yrkestransporter i framtiden. Det är ett tekniskt intressant miljöinitiativ.

Se klippet ovan när Erik förklarar hur bilen fungerar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.