Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007. Foto: Johan Nilsson/TT

Sjöfartsverket vill ha fler helikoptrar

Publicerad

Sjöfartsverket vill ha fler räddningshelikoptrar för att kunna hjälpa till med att släcka skogsbränder.

Verket föreslår att systemet byggs ut med tre till fyra nya helikoptrar, en satsning på omkring 450 till 600 miljoner kronor.

Efter skogsbränderna som härjade i stora delar av Sverige i somras fick Sjöfartsverket i uppdrag att utreda hur verkets räddningshelikoptrar skulle kunna användas vid framtida släckningsarbeten. I rapporten, som nu lämnas in till regeringen, föreslår Sjöfartsverket en rejäl utbyggnad av dagens flotta av räddningshelikoptrar.

I förslaget ingår utöver tre till fyra nya helikoptrar och nya besättningar även en ny helikopterbas i Norrlands inland, totalt en investering på cirka 450 till 600 miljoner kronor.

– Det är alltid en fråga om pengar och vi har stor respekt för att regeringen måste prioritera mellan många angelägna insatser. Men vi vill ändå visa på möjligheterna med ett utbyggt helikoptersystem, vi tror väldigt mycket på de möjligheterna, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket, till TT.

Sju helikoptrar på fem baser

Sjöfartsverket har i dag sju räddningshelikoptrar på fem baser. Helikoptrarna behöver kompletteras med bland annat lastkrokar för att kunna användas till brandsläckning. Men att göra det inom det befintliga systemet skulle riskera att minska antalet möjliga räddningsinsatser, befarar Sjöfartsverket.

– Det skulle bli en konkurrens om resurserna, inte minst eftersom det är högsäsong för brandbekämpning på sommaren, samtidigt som det också är högsäsong för våra räddningsuppdrag, säger Mattias Hyllert, som är chef för sjö- och flygräddningen på verket.

– Därför föreslår vi att man i stället utökar systemet. Då kan vi utföra fler arbetsuppgifter, samtidigt som vi skulle ha bättre resurser om det till exempel inträffar en större olycka till havs.

”Störst fördelar”

Sjöfartsverket tar upp två ytterligare alternativ i rapporten, dels en utbyggnad med bara två helikoptrar, dels enbart en modifiering och utbildning inom det nuvarande systemet. Men verket förordar ändå den större satsningen, trots kostnaden.

– Det är ett beslutsunderlag till regeringen. Men vi har sett att det finns störst fördelar både för Försvarsmakten och civilsamhället med det här alternativet, säger Katarina Norén.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar

  • Sjöfartsverket har i dag sju räddningshelikoptrar av typen AW139, byggda i Italien av företaget Agusta Westland.
  • Det huvudsakliga uppdraget är sjö- och flygräddning.
  • Helikoptrarna är placerade på fem baser (Säve, Kristianstad, Visby, Norrtälje och Umeå).
  • En helikopter bemannas normalt av två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare. Totalt har verket i dag 22 besättningar: fyra per bas samt två besättningar som används för att täcka vakanser med mera.
  • Verket föreslår nu en satsning på tre till fyra nya helikoptrar, fyra nya besättningar och en ny, sjätte, bas i Norrlands inland.

Källa: Sjöfartsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.