Foto: Skara sommarland

Skara sommarland går mot strömmen

Uppdaterad
Publicerad

Skara sommarland har bestämt sig för att beställa bra väder nästa sommar också. För enligt sommarlandets vd Janne Nilsson, var det rekordvärmen som gjorde att besökssiffrorna slog i höjden i år.

– Vi har haft en fantastisk sommar, det har varit bland den bästa någonsin, säger han.

Flera parker har under sommaren haft dåliga besökssiffror, bland annat på grund av sommarens värme. Borås djurpark går som exempel mot sin största förlust på 25 år – nämligen 21 miljoner.

SVT Nyheter Väst har även tidigare rapporterat om Liseberg som också hade mindre besökare än vanligt.

Men sommarens höga temperaturer har däremot genererat oväntade resultat sett till besöksiffror för Skara sommarland. Nu har sommarlandet stängt för säsongen, men det är med ro som Skara sommarlands vd Janne Nilsson sammanfattar sommarsäsongen.

– Vi har haft en fantastisk sommar, det har varit bland den bästa någonsin, säger Janne Nilsson, vd vid Skara sommarland.

Normalt sett har Skara sommarland mellan 250 000 till 300 000 besökare på en elva veckors period.

I år hamnade siffran på 345 000.

– Det är väldigt många en dagars-turister som har besökt oss från närområdet. Många från Örebro, Karlstad, Borås, Göteborg och det Småländska höglandet har bilat hit under dagen. Vi hade väldigt mycket besök här under framförallt juni och juli, säger Janne Nilsson.

Väderberoende

Han berättar att nöjesfältet är väderberoende med sitt badland och sina drygt 30 olika attraktioner, och det är just det som har gjort att det har gått bra för parken i år.

– Vi anade att det skulle bli väldigt bra, så vi anställde fler folk i juli. Det har också varit många som har tyckt att det har varit jobbigt med värmen och då har vi behövt sätta in extra personal för det, säger han.

Det är alltså tack vare vädret som sommarlandet har kunnat ta emot så många besökare.

– Vi beställer bra väder nästa år också, det är hemligheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.