SVT:s reporter Fouad Youcefi förklarar hur mycket kommunikatörerna kostar skattebetalarna. Foto: SVT

Göteborgarnas nota: Nästan en halv miljon – om dagen

Uppdaterad
Publicerad

Deras uppdrag är att informera och styra medborgarnas bild av Göteborgs stad. Och de är många.
En kartläggning som SVT Nyheter Väst gjort visar att totalt 236 personer arbetar med kommunikation inom Göteborgs stad och de kommunala bolagen.

Tidigare har Göteborgs stad uppskattat att det funnits omkring 100 anställda på de olika kommunikationsavdelningarna. Men siffran är nu betydligt högre.

Totalt rör det sig om 236 personer. Bland dem finns 140 kommunikatörer, 32 kommunikationschefer, och ett 60-tal personer med andra titlar.

Helena Mehner, kommunikationsdirektör vid Göteborgs stad tycker att kommunikatörerna har ett stort uppdrag och att antalet är rimligt.

– Jag tycker inte att det är så mycket. Det kan låta lite slarvigt, men ställt i relation till uppdraget att informera om en kommuns leveranser så kräver det resurser.

Mehner säger att kommunen har ett ansvar att informera näringsliv och företag, att hjälpa besöksindustrin, och att hjälpa kommunmedborgarna med information på olika sätt.

Vill nå ut med kommunens budskap

En av de som gör det är Aksel Bjerva, kommunikatör i Angered. Det är skattebetalarna som står för hans lön, och han tycker utan tvekan att det är värt pengarna. Han brinner för att nå ut till medborgarna med vad kommunen vill säga.

– Det kan vara ett inlägg på Facebook, att man gör en film eller skickar ut ett pressmeddelande. Men kärnan i uppdraget är att försöka nå ut i det här stora bruset som medborgarna lever i, berättar han.

För några år sedan fick Göteborg en del kritik för att staden hade så många kommunikatörer. Då fanns det omkring hundra, och kritiken då kom framförallt från journalister som kände sig motarbetade av allt fler kommunikatörer.

Granskning riskerar utebli

Forskning visar att kommunikatörer bidrar till sina respektive organisationer. Men det finns också journalister och forskare som pekar på att starka kommunikationsavdelningar kan leda till att det blir svårare att granska en verksamhet.

Den 5-6 februari publicerade Göteborgs stad fyra pressmeddelanden, som hade en sak gemensamt. De lyfte något positivt.

”Angeredsmodellen ger resultat: 60% färre ungdomar är långtidsberoende av försörjningsstöd”

”Ändrat beteende sparade el motsvarande 22 lägenheter”

”Över 5000 nya bostäder är under byggnation i Göteborg”

”Västra Hisingen och Arbetsförmedlingen satsar på egenföretagande för nyanlända.”

Kring samma tidpunkt fick Göteborgs stad hård kritik av IVO efter att en pojke drunknat i ett badkar på ett boende för barn med funktionshinder i Göteborg. Men något pressmeddelande om det går inte att hitta.

Flest i Sverige

Göteborgs stads 236 anställda inom kommunikation är hur som helst många, även i jämförelse. Det är fler än någon annan kommun, region och troligtvis myndighet i Sverige. Den enda kommun som kommer i närheten är Stockholm med drygt 200 kommunikatörer.

Kostar 406 000 kronor – per dag

SVT:s kartläggning visar att Göteborgs stads kommunikatörer kostar 406 000 kronor om dagen – eller över 151 miljoner varje år, i 2016 års lönenivå. Pengarna står bland annat skattebetalarna för. Det är lika mycket som skolgången kostar för 1 417 grundskoleelever, inklusive skollunch, läroböcker och skolskjuts, under ett år.

Kommunikationsdirektören Helena Mehner tycker att det är värt pengarna.

– Det är mycket pengar. Men ställt i relation till kommunens totala budget så tycker jag att det är motiverat.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln kunde det uppfattas som att mindre granskning var en direkt konsekvens av många kommunikatörer. Detta samband finns inte såvitt vi vet belagt i forskningen.

SVT rapporterade · Vad tycker du som är med och betalar?

Inläggen kunde inte hämtas
Prova att ladda om sidan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kommunikatörer i Göteborgs stad

Mer i ämnet