Skyddsombudet om skyddsstoppet: ”Har varit för mesig” Foto: SVT/TT

Skyddstopp på äldre spårvagnar i Göteborg: ”Ett växthus i kupéerna”

Uppdaterad
Publicerad

Strax efter lunch på måndagen togs samtliga pedalvagnar, det vill säga de äldre modellerna av spåvagnar i Göteborg, helt ut ur trafik efter att fackförbundet Kommunal varslat om skyddsstopp. Redan på tisdagskvällen meddelade dock Västtrafik att skyddsstoppet hävts.

Orsaken till skyddsstoppet är att de äldre spårvagnarna saknar luftkonditionering. Att ta alla de äldre spårvagnarna ur trafik förväntades orsaka stor trängsel på de vagnar som fortfarande är i trafik.

– Ungefär en fjärdedel av all spårvagnstrafik påverkas av det här, sade Mette Ramquist, pressinformatör på Västtrafik, till SVT Nyheter Väst på tisdagen.

– Så det här kommer orsaka mycket trängsel. Vi vill verkligen att man ska spara plats till de som verkligen behöver åka, därför uppmanar vi till att ta cykel eller gå om du kan, sade Ramquist i en kommentar.

Men det blev inte ens ett dygn av befarad extraträngsel och trafikproblem, på tisdagskvällen kom beskedet från Västtrafik att skyddsstoppet hävts.

Västtrafik satte, till följd av skydsstoppet, in ersättningsbussar på linjer 1, 5, 6, 10 och 11. Enligt Mette Ramquist räckte dock inte insatsen för att täcka upp.

”Som att spela tennis i 80 graders hetta”

Enligt Kommunal har värmen på pedalvagnarna varit ett problem under flera år. Men enligt kommunikatören Viveka Andersson så har det nu nått olidliga nivåer.

– Det blir som ett växthus i kupéerna. Det finns fläktar men det räcker inte. Personalen mår så dåligt att man valt att sätta skyddsstopp.

Att man satt in plexiglas och att chaufförerna har visir underlättar visserligen mot smittspridning, men inte för hettan.

– Det är som att spela tennis i 80 graders hetta, säger Viveka Andersson.

”Har varit för mesiga”

Skyddsombudet som satte skyddsstoppet  är Johan Kanmert. Han berättar att de kräver att få luftväxling som är upp till Arbetsmiljöverkets standard, på de gamla vagnarna.

Varför man inte agerat tidigare har Kanmert dock ”inget vettigt svar på”.

– Vi har agerat alldeles för sent. Vi borde gjort detta redan 2007, men vi har varit för mesiga. Jag har varit för mesig, helt enkelt, säger Johan Kanmert.

Beskedet om skyddsstoppet kom dessutom i samband med att flera skolor nu öppnar och en ökad trängsel i kollektivtrafiken är på mångas läppar.

– Det är olyckligt att det blev så. Men våra spårvagnschaufförer kan inte betala med sin arbetsmiljö. Det är orimligt, säger Kanmert.

Enligt Johan Kanmert har Göteborgs Spårvägar tidigare lovat att sätta in luftväxling i de äldre vagnarna. Detta skulle ske den 11 augusti. Men istället satte de in en fläkt, vilket enligt Kommunal inte är acceptabelt.

– Nu väntar vi på att en representant från Arbetsmiljöverket ska kontrollera vagnarna och besluta vad som behöver göras, säger Johan Kanmert.

Uppdatering: Skyddstoppet hävdes på tisdagskvällen strax innan 19:00. Läs mer här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.