Rebecca Hough utvecklar och sprider de sladdlösa laddstationerna.

Sladdlösa elbilar i Göteborg

Publicerad

I framtiden kan den som kör elbil helt slippa tänka på laddningen. Just nu testas ett projekt med sladdlösa elbilar i Göteborg.

En grön sladd som demonstrativt rycks ur. Det var startskottet för ett forskningsprojekt där kommunanställda ska få ladda elbilen via en platta istället för med sladd.

– Vi har sett att de som kör hybridbilar ofta använder bensin eller gas efter ett tag. Man upplever momentet att sätta i sladden som jobbigt. Med den här tekniken slipper föraren det, och vi hoppas att det kan bädda för fler elbilar, säger forskningsledaren Stefan Pettersson på Viktoria Swedish ECT.

Inspirerats av eltandborstar

Laddstationen består av en sändare och en mottagare. Mottagaren monteras mellan bakhjulen under bilen och sändaren på en platta på marken. I grunden är det samma teknik som används på eltandborstar. Tekniken i sig kommer från USA. Rebecca Hough, är den som tagit tekniken till Sverige.

– Det är väldigt spännande att testa den här i Sverige. Det är första gången det sker utanför Nordamerika, säger hon.

Annorlunda marknad i Sverige

Företaget har sålt ett hundratal laddstationer till privatpersoner i USA. En stor skillnad mot andra sidan Atlanten är att den offentliga marknaden är mycket mer intresserad av produkten i Sverige. Projektet finansieras av Energimyndigheten med 11 miljoner kronor. Göteborgs stad går in med en halv miljon. Tekniken har monterats på 14 av kommunens bilar och kommer att testas i 18 månader.

Försök sker också i Uppsala och Stockholm. Enligt Stefan Pettersson kan tekniken bli tillgänglig för privatpersoner inom ett par år.

– Det här är något som ligger mycket närmre i tiden än de elvägar som har diskuterats. En laddstation kommer att kosta runt 5 000 kronor, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer