Foto: SVT

Sopranernas kamp på Göteborgsoperan

Uppdaterad
Publicerad

På lördag är det premiär för Bellinioperan Norma på Göteborgsoperan.

För västsvenska älskare av den italienske tonsättaren Vincenzo Bellini har det varit en lång väntan. Norma på Göteborgsoperan är den första sceniska Billiniuppsättningen i Göteborg sedan 1800-talet.

Det är ett tragiskt triangeldrama som spelas upp. Starka känslor framförs av starka röster, och för Katarina Karnéus som spelar Norma är det en krävande roll på flera sätt.

– Det är ett väldigt stort omfång i rollen. Jag måste upp väldigt högt på höga toner och ner väldigt lågt. Det är också långa passager och jag är på scenen nästan hela tiden. Men det är också otroligt roligt. Det är en fantastisk utmaning för mig att ta mig an den här rollen.

Bel canto

Norma är en så kallad bel canto-opera. Bel canto betyder vacker sång på italienska vilket är precis vad som kommer att serveras.

Kvinnan som stjäl Normas kärlek, Adalgisa, spelas av Ida Falk Winland. På scenen blir det en kamp både mellan två rivaler och två röster.

– Norma tillsammans med Adalgisa brukar kallas för ”The battle of the sopranos” ( på svenska: ”Sopranernas kamp” reds anm.), säger Katarina Karnéus och skrattar.

Vill återskapa Bellinis vision

I uppsättningen strävar ensemblen efter att återskapa Norma så som Bellini ville att den skulle låta genom att låta titelrollen sjungas av en sopran med ett något lägre röstläge och Adalgisa av en med ett högre.

– Genom generationerna har detta ändrats och Norma har blivit en riktig divaroll som tagits an av Joan Sutherland och Montserrat Caballé, men vi utför den i den version som Billini hade i åtanke från början, säger Katarina Karnéus.

Vad kommer man mötas av som publik?

– Det är drama, det är mycket passion och det är mycket sorg. Det är mycket det som bel canto handlar om, att uttrycka sig med rösten känslomässigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.