Ulf Lennartsson såg folk gråta på flygplatsen. Foto: Privat

Ulf, 75, fast i Turkiet – rasar mot Ving: ”De splittrade familjer”

Uppdaterad
Publicerad

Ulf Lennartsson, 75 år från Trollhättan var en av över 200 svenskar som strandsattes i Turkiet. Han är starkt kritisk till hur Ving hanterat förseningen.

– Det här är bedrövligt. Det har varit väldigt mycket frustration, säger han.

Det var på måndagskvällen som planet som skulle flyga hem svenskarna blev försenat. Anledningen var att någon på Landvetter av misstag utlöst nödrutschkanan innan planet skulle lyfta mot Turkiet. Konsekvensen: svenskresenärerna i Turkiet kunde inte flyga hem till Sverige eftersom besättningen, när de väl landat på turkisk mark, enligt regelverket, behövde vila.

Ulf Lennartsson, 75, är en av de drabbade. Hemresan började bra. Bussen kom till hotellet som den skulle och anlände till flygplatsen i tid.

Men på flygplatsen i Antalya började problemen. På tisdagseftermiddagen var han fortfarande kvar i Turkiet.

”Blir helt galet”

Ulf Lennartsson berättar att det tog lång tid innan han och de andra resenärerna i Turkiet informerades.

– Information är så viktigt. Guiderna snackade inte med varandra. Vi fick olika information. Det blir helt galet, säger han.

Så kom ett besked, berättar Ulf. Nämligen att ett 40-tal personer inte skulle få åka med flygplanet hem till Sverige. Ulf berättar att det på flygplatsen gavs besked om vilka som skulle få åka med och och vilka som skulle bli tvungna att stanna.

”Satt och grät”

– De bara plockade ut folk. De splittrade familjer. En ung tjej satt och grät. Det var så dåligt gjort. Det var fruktansvärt, säger Ulf.

Först senare visade det sig att samtliga resenärer tvingades stanna i Turkiet. På grund av förseningen kunde besättningen inte flyga hem planet, då de enligt regelverket behövde vila.

Ving beklagar

Ving bekräftar i en skriftlig kommentar att de gett olika besked men att de varit tvungna att ändra sig på grund av att arbetstiden för besättningen gått över tiden.

”Det är alltid tråkigt när förseningar sker, särskilt när det blir en lång försening som denna. Det kan vi bara beklaga, men som alltid går säkerheten först”, skriver Ving i ett mejl till SVT.

När det gäller att familjer splittrats så uppger Ving att det skötts av en handlingsagent på plats.

”Normalt ska man inte dela på familjer men om det är flera bokningsnummer som inte är länkade till varandra så kan det tyvärr vara så att det händer. I så fall är det mycket beklagligt.”

Nytt flyg ikväll

Ving uppger att de ordnat mat och hotellrum till alla drabbade. En av dem är Ulf Lennartsson som nu fått beskedet att en buss kommer klockan 21 för att köra dem till flygplatsen för ett flyg som går 23.45.

– Vi hoppas att vi får komma hem i natt, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.