Förra året drabbades Göteborgs hamn av det största tappet i containertrafik någonsin. När den utdragna arbetsmarknadskonflikten avtog i somras hoppades man på att vinna tillbaka kundernas förtroende, och åter få frakta deras varor ut i världen.
– SKF var ju tidigt ute och sa att innan man kan garantera att flödena är stabila har man valt andra alternativ. Vi hoppas ju att man kan få mer och mer trafik genom hamnen nu, och vi tror att vi kan få det, säger Magnus Kårestedt, vd vid Göteborgs hamn.
Siffrorna för årets första kvartal visar en ökning av containertrafiken med tre procent. Men Magnus Kårestedt hade hoppats på mer.
– Det visar att det fortfarande inte finns ett förtroende för att det är helt störningsfritt. Så många kör fortfarande lastbil ner på kontinenten.
Trots det är ökningen av containertrafiken ändå ett kvitto på att hamnen börjat återbygga sitt förtroende, menar Magnus Kårestedt. Men det är också en spegling av den svenska marknaden.
– Det handlar om Volvos enorma succé. Det transporterades 80 000 bilar första kvartalet i år, jämfört med 70 000 förra året. Och det var också ett stort år för svensk bilindustri, säger Magnus Kårestedt.
Garanterar arbetsfred
Det går också bra för Göteborgs raffinaderier, berättar han – något som också spelar roll. Göteborgs hamn har aldrig hanterat så mycket energiprodukter som de gör i dag.
– Vi kommer nog se ett rekordår där. En hel del exporteras, men det handlar också om import.
Magnus Kårestedt är hoppfull inför framtiden. Snart kommer regeringen att presentera en utredning med avsikt att stärka kollektivavtalets roll. När den är på plats tror han att kunderna kan känna sig tillräckligt trygga för att välja sjöfart framför lastbil igen.
– Vi tror att vi kommer att få tillbaka en hel del när vi får tillbaka förtroendet. Och en del i det är att vi får spelregler som garanterar arbetsfred. Sedan är det den underliggande konjunkturen som spelar roll, och där ser det väldigt positivt ut för resten av året, säger Magnus Kårestedt.