Foto: Adam Ihse/TT

Politikerna vill satsa på tågtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Bättre punktlighet på norra Bohusbanan, frys priset på Regionen runt-kortet och tätare trafik med Närtrafiken. Det är några förslag från regionpolitikerna med ansvar för kollektivtrafik som ett svar på den höga bilkörningen i länet.

Att tre västsvenska kommuner ligger på topp tio listan över bilkörning 2017 oroar ordföranden i regionens kollektivtrafiknämnd.

– Jag är inte nöjd. Det är viktigt att vi tillsammans med kommunerna tar reda på vilka vanor som ligger till grund för det här. Vart kör man och hur kan vi erbjuda kollektivtrafik istället, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden till SVT Nyheter Väst.

Det är Västra Götalandsregionen som har ansvar för länets kollektivtrafik. Just nu är fokus för den blågröna majoriteten att förstärka punktligheten på norra Bohusbanan i det man kallar Målbild tåg 2035.

– Det är prio ett. Trafiken är för opålitig idag, och då tar folk bilen istället för de är rädda att inte hinna hem till dagishämtning, säger Alex Bergström (S), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Flera vallöften om kollektivtrafik

Enligt Bergström är det som behövs för att lösa problemen en fortsatt satsning på regiontågen, där även Kinnekullebanan och Viskadalsbanan ingår.

– Det kan vi få med en fortsatt socialdemokratisk regering, säger han.

Han uppmanar även kommunerna att höra av sig med sina önskemål till Västtrafik med hur deras behov av kollektivtrafik ser ut.

Sverigedemokraterna i regionen vill bidra till bättre kollektivtrafik på glesbygden genom att låta Närtrafiken gå sju dagar i veckan i stället för idag fem dagar. Vänsterpartiet vill frysa priset för Regionen runt korten.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer