Foto: SVT

Teloteket vägrar släppa Bertil, 74

Uppdaterad
Publicerad

Alla lovade hjälpa 74-årige Bertil Håkansson att rensa upp bland de 56 abonnemang som olika telefonförsäljare sålt på honom. I dag har alla telefonbolag släppt honom – utom ett.

SVT berättade i maj om 74-årige Bertil Håkansson i Nossebro som hade 56 olika telefonabonnemang. Under lång tid hade olika telefonförsäljare övertygat honom att byta till nya operatörer, och abonnemangen hade samlats på hög.

LÄS MER: 74-årige Bertil har 56 abonnemang

SVT Granskar telekombranschen

Efter reportaget lovade alla de inblandade operatörerna att hjälpa Bertil, och i dag har han också släppts av nästan alla.

Men i ett fall har det inte gått lika lätt.

Vill behålla nio abonnemang

Operatören Teloteket i Västerås erbjuder sig att stryka tolv abonnemang och korta bindningstiden till ett år, men vill samtidigt att Bertil behåller nio abonnemang i stället för de två han själv anser att han behöver.

Parterna är dessutom oense om ersättning för tidigare betalningar, och om pengar som bolaget betalat till Bertil för att lösa honom från tidigare abonnemang.

Bertils svärson Mats Larsson uppger för SVT att man är mycket missnöjda med Telotekets agerande.

Bolagets VD Christian Lindberg, som i maj skrev att Bertil skulle ”fortsätta vara nöjd med Teloteket efter att vi rensat upp i hans abonnemangs-

djungel”, skriver nu att ”vi har presenterat en lösning som vi vet kommer bli bra för Bertil.”

80-årings bolag i konkurs

Teloteket uppmärksammades i december som ett av Västmanlands snabbast växande företag, men har också fått flera klagomål från missnöjda kunder som känt sig bundna till abonnemang som de inte vill ha.

LÄS MER: Snabba företag prisades

SVT har varit i kontakt med flera, däribland dottern till en man i 80-årsåldern som under våren tvingats försätta sitt företag i konkurs till följd av att telefonförsäljare bundit upp honom till över 20 telefonabonnemang från bland andra Teloteket.

De vill inte framträda med namn, men dottern skriver till SVT att hon uppfattar det inträffade som en form av bedrägeri.

”Skärpte rutiner”

När SVT frågar Christian Lindberg om fallet beklagar han att 80-åringens bolag fick för många abonnemang.

”Dessa såldes av en extern återförsäljare som vi på hösten 2016 stoppade samarbetet med. Det ledde även till att vi på Teloteket såg över och skärpte våra rutiner och kvalitetskontroller.”

Konsumentverket har hittills under 2017 fått in 30 anmälningar mot Teloteket. Enligt Christian Lindberg beror detta på en smutskastningskampanj från Telotekets konkurrenter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Granskar telekombranschen

Mer i ämnet