Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SJ:s presschef Tobbe Lundell menar att den senaste dödsolyckan, i Ramseröd utanför Uddevalla i måndags, är ”ett svart bevis på att säkerheten behöver öka”. Foto: SVT/Per Leandersson

Trafikverkets varningssystem föråldrat – saknar reservdelar

Uppdaterad
Publicerad

Knappt 100 av Sveriges över 6 000 järnvägsövergångar har ett system som varnar lokföraren om någon fastnat på en övergång. Utan detektorer minimeras tågets tid att bromsa – och systemet som finns riskerar nu att sluta fungera.

Olyckskorsningen i Ramseröd utanför Uddevalla, där en lokförare omkom i måndags, har flera brister, visar SVT:s kartläggning.

Korsningen saknar även hinderdetektorer som varnar tåget om ett fordon fastnat på övergången.

Tågolycka med lastbil i Uddevalla

– Den här övergången har aldrig haft det, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Och så ser det ut på många övergångar. Av landets 6500 järnvägsövergångar har bara knappt 100 ett system som gör att lokföraren får en varning om till exempel ett fordon fastnat på övergången.

SJ: ”Ett svart bevis”

– Vi vill ju självklart öka säkerheten, så det är ett önskemål att ha det på flera övergångar, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

– Den senaste händelsen är ett svart bevis på att säkerheten behöver öka, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

I över tio år har Trafikverket försökt att hitta ett nytt varningssystem utan att lyckas. Särskilt viktigt är det att ha det på övergångar där till exempel farligt gods transporteras ofta.

– Vi har haft ett system som inte tillverkas längre. Sen handlade vi upp en lösning som inte fungerade bra när vi testade det i verkligheten, så nu gör vi om upphandlingen, säger Bengt Olsson.

Trafikverket: ”Komplicerat system”

Det varningssystem som finns, med hinderdetektorer på knappt hundra övergångar tillverkades för länge sedan, och börjar nu bli svårt att underhålla om det går sönder.

– Det finns inga reservdelar till det längre, så allt eftersom dör det, säger Bengt Olsson.

Varför har det tagit så lång tid att hitta ett nytt?

– Det är ett komplicerat system som inte finns att köpa rakt av. Så nu försöker vi komponera en ny lösning, säger Bengt Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågolycka med lastbil i Uddevalla

Mer i ämnet