I sociala medier skriver flera att Frölundas nya logga är påfallande lik branschorganisationen Fastighetsägarnas.

Kritikstorm mot Frölundas nya logga: ”Kolla likheten”

Uppdaterad
Publicerad

Kritik från fans och allmänhet lät inte vänta på sig. Kort efter att Frölunda på onsdagen presenterade sin nya logga fylldes kommentarfälten i sociala medier av negativa reaktioner. ”Ful, tråkig och intetsägande”. Flera gör också spaningen att loggan påminner mycket om en annan – Fastighetsägarna.

Frölundas nya logga, som föreställer två stiliserade F mot varandra, där mellanrummet bildar ett H för Hockey, har mötts av kritik.

”Ful och mesig! Tummen ner!”, ”Jag blir kränkt. Gör om gör rätt”, ”Ful och tråkig, det är sorgligt”.

Så lyder några av kommentarerna på SVT Västs sociala medier. De finns också de som verkar uppskatta bytet och tycker att loggan är ”clean”.

Ordförande: ”Vi har prövat frågan”

Flera verkar göra spaningen att loggan är påfallande lik Fastighetsägarnas logotype.

”Eventuellt varumärkesintrång, kolla likheten med Fastighetsägarnas” . En tydlig ”ripoff” menar en annan.

Mats Grauers, ordförande Frölunda Hockey har ännu inte sett Fastighetsägarnas logga när SVT Nyheter Väst når honom.

– Vi har prövat frågan med hjälp av byråer för att inte inkräkta på nån logga eller att den är lik nån logga och fick svaret att så var inte fallet.

”Kul att vi kan inspirera”

Medan vi pratar med Mats Grauers letar han upp Fastighetsägarna på nätet och får syn på de två F:n som ligger i vinkel mot varandra, precis som på Frölundas logga.

– Du menar den blågula där, ja. Nä, det oroar mig nog inte så mycket. Det måste jag säga spontant.

Kommunikationschefen Niklas Stavegård på Fastighetsägarna säger att han kan se vissa likheter, trots olika färgval.

– Jag kan inte bedöma om det är ett varumärkesintrång. Men jag kan säga så här: Det är ju kul om vi kan inspirera! Vi befinner oss ändå i helt olika branscher, som vi ser det nu kommer vi inte att vidta några rättsliga åtgärder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.