Att kommunerna lägger stora pengar varje år på att köpa ut personal, märks inte minst i Västsverige. Totalt har kommunerna här lagt närmare 100 miljoner kronor på just detta, de senaste 18 månaderna.
Göteborg är den kommun i regionen som köpt ut flest under perioden, totalt 220 fall. Men även mindre kommuner har flitigt köpt ut personal, bland annat Ale med 29 utköpta medarbetare för 2019 samt halva 2020.
– Varje överenskommelse ska ju noga övervägas, men vi står ju för samtliga dessa 29, säger Malin Olsson, HR-chef Ale kommun.
Ett tiotal av dessa 29 ska ha sitt ursprung i ett nedlagt flyktingmottagande.
Rolf Solli, professor emeritus på Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet har forskat på effekterna vid arbetsplatser där medarbetare köpts ut.
– När det där börjar hända och det är oklarheter om varför, börjar folk bete sig annorlunda. De är oroliga för att det kan komma att gälla dem också, att det är nåt som pågår i organisationen som de inte känner till.
Men kan det inte finnas någon fördel med att bli utköpt?
– Det skulle i så fall vara att slippa vara kvar i en miljö där man inte är uppskattad. Men lägger man ihop plus och minus blir det oftast minus, säger han.
Den sammanlagda summan för västsveriges kommuner hamnar på 96 miljoner kronor, Ale kommun står för 5 miljioner.
Är detta väl använda pengar?
– Ja, 5 miljoner på 29 avslut är inte en jättehög kostnad per avslut. Om man avslutar en medarbetare med uppsägning eller att en medarbetare är sjukskriven så är det mycket dyrare.
Rolf Solli håller inte med.
– Det är ju en liten del av budgeten men jag tror ändå att man ska se det som olyckliga pengar. Det borde finnas alternativ för de allra flesta med tanke på hur stor organisation kommunen har, säger han.