Fouad Youcefi, reportern bakom granskningen, svarade på tittafrågor. Foto: SVT

Vad tycker du om att elever flyr från förortsskolorna?

Här är tittarnas frågor om elevflykten från förortsskolorna. Fouad Youcefi, reportern som gjort programmet för Uppdrag Granskning, fanns på plats under onsdagen för att svara på frågor.

En ny rapport från Skolverket har slagit fast att segregationen i den svenska skolan ökar. I stadsdelen Angered i Göteborg väljer en av tre elever i grundskolan bort de egna kommunala skolorna. Det är elever med höga betyg och högutbildade föräldrar som byter till friskolor i andra stadsdelar, och kvar blir de resurssvaga eleverna. Detta gör också att pengar försvinner från den utsatta stadsdelen.

SVT rapporterade · Tyck till om flykten från förortsskolorna!

07.13
Att flytta sina barn till fungerande skolor är en självklarhet.

Det är även sunt för hela skolsystemet i långa loppet då brister i skolornas förmåga att klara av uppgifterna belyses i blixtbelysning.

Då är det upp till huvudmännen att lösa uppgifterna med skolornas utmaningar, tyvärr verkar recepten vara att ge upp och lägga ned skolor som ex i Malmö och Stockholm men du som röstar kan ändra på det i år.

Gå och rösta!
07.13
Det måste ju vara bättre att ha ett system där man från början fördelar skolelever så att det blir en bra mix utifrån socioekonomisk bakgrund istället för att vissa skolor ska ha noll studie motiverade elever. Om det var mix från början behövs ju inte byten. I områden med få studie motiverade byta. Kanske det helt enkelt inte ska ligga ngn skola i vissa områden.
07.13
Det är en naturlig kosekvens av systemet med skolpeng. Det är inte bara Angered som får betala fantasibelopp . Friskolornas astronomiska vinster
Visar också hur fel det är.
I detta fallet , och i många mindre orter överhuvudtaget , dräneras skolorna på duktiga elever och i förlängningen av det även på duktiga lärare.
07.13
"elever med höga betyg och högutbildade föräldrar byter" "kvar blir de resurssvaga eleverna" Är det verkligen en rimlig definition? Jag ser ingen koppling i att ha ambitioner att tillgodogöra sig sin utbildning och försöka söka sig till en miljö där det är möjligt att uppnå det målet med vilka "resurser" (läs familjens ekonomiska situation) för familjen finns att tillgå. Problemet med segregationen måste angripas från ett annat håll än att försöka peka ut elevernas ekonomiska bakgrund som orsak. Själva sättet att definiera problemet som elevernas ekonomiska situation bidrar bara ytterligare till segregation.
07.14
Jag tycker att fokus ska vara på att skolan ska lösa problemen med t.ex. ordning så att eleverna inte känner att de måste fly skolan för att kunna få studiero. Ofta så sätts fokus på "Hur ska vi tvinga eleverna att stanna ".
07.14
Det är en tråkig utveckling men begriplig. Ingen är väl sugen på att offra just sina barns skolgång för att eventuellt jämna ut några skillnader i ”utsatta områden”.
07.19
Detta är inget nytt, så har det varit sedan skolpengen startade och barnen fick ta med sig skolpengen till den nya skolan som därmed tjänade på detta. Jag gjorde det för mitt barn för 16 år sedan då det sociala klimatet på skolan var väldigt tufft. Mitt barn som gick i andra klass hade blivit attackerad av elever i mellanstadiet vid tre tillfällen. När skolan inte tog ansvar var valet lätt.
07.23
@Dan Jag förstår din argumentation. Det kändes dock relevant att försöka beskriva vilka mönster som forskningen ändå ser bland de elever som väljer bort de här skolorna. Hoppas du tittar på programmet ikväll! /Fouad, reporter
07.25
De här eleverna hamnar tyvärr inte på de bästa friskolorna direkt. De går inte på Sam eller Rudebäcks! Tyvärr
07.27
@Louise En förändring av det fria skolvalet är ju såklart en lösning, men jag tror väldigt många upplever det fria skolvalet som någonting bra, eller till och med som en självklarhet. Att förändra det är med andra ord inte helt lätt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer