Elbilar blir allt tyngre när tillverkarna satsar på stora SUV-modeller och lång räckvidd som kräver stora, tunga batterier.
Över två ton är vanligt, men Volvos nya SUV EX90 lägger sig nu i toppen. Enligt en genomgång av elbilarnas tjänstevikt som Vi bilägare gjort är Volvon tyngre än än både Mercedes el-SUV EQS och AUDI:s e-Tron.
Biltillverkarnas satsning på tunga premiumbilar döms nu ut av flera miljöforskare. I en debattartikel i SvD uppmanar de biltillverkarna att bygga mindre elbilar som inte bara förbrukar mindre el utan även mindre resurser i form av bland annat sällsynta batterimetaller.
Experten: Satsar på fel egenskaper
Volvos tunga nya SUV är därför inte bästa valet för miljön, säger miljöforskaren Per Kågeson.
– Det är ytterligare en bil i raden av tunga, lådliknande bilar med stort luftmotstånd och stort rullmotstånd som leder till att man förbrukar mycket mer el än man skulle behöva.
Är de här bra för miljön verkligen?
– Nej, inte med de egenskaperna. Om man satsade på att få ner luftmotstånd, rullmotstånd och fordonsvikt, och inte toppar med höga hastigheter och oerhört snabb acceleration, skulle man kunna få ner elförbrukningen 30-40 procent, hävdar Per Kågesson, fd professor i miljösystemanalys, KTH.
Vill se mindre elbilar
Enligt Volvos VD Jim Rowan har EX90 lång räckvidd (60 mil) med batteristorleken 111kWh, och ett lågt luftmotstånd för en SUV.
– För en stor SUV är det ganska imponerande, säger han.
Volvo poängterar också att batteriemetallerna är spårbara, och att batterierna ska återvinnas på ett miljövänligt sätt. Stål, aluminum och delar av plasten är återvunna material.
Volvos mål är att bara sälja elbilar till 2030, och planerar att lansera en ny elbil om året de närmaste fem åren.
– Det här är den första renodlade elbilen. Men nästa år ska vi lansera en mindre elektrisk SUV, säger vd Jim Rowan.