Zrian Abdulqadir anser sig lurad av telefonförsäljare. Foto: SVT

Zrian anser sig lurad av telefonförsäljare

Uppdaterad
Publicerad

Zrian Abdulqadir från Kungälv blev uppringd av Förebygg Norden AB som säljer brandskyddsmaterial och id-skydd via telefon. Enligt henne själv tackade hon ja till att få mer information om produkten, men istället blev hon uppbunden på ett tvåårigt avtal. Företaget har anmälts 80 gånger till Konsumentverket och kritiseras hårt för sina metoder.

Det var för några veckor sedan som Zrian Abdulqadir fick ett samtal från en säljare på Förebygg Norden AB som först berättade om hur många bostäder som drabbas av bränder och hur viktigt det är med bra brandskyddsutrustning.

Säljaren presenterade företagets produkter och ville att Zrian skulle binda upp sig på ett tvåårigt avtal. Zrian säger att hon bara uppfattade att hon tackade ja till att få mer information hemskickad.

Efter samtalet berättar hon att hon ändå kände sig orolig och att hon efter några dagar försökte ringa tillbaka till företaget för att tala om att hon inte ville ha något från dem alls. När hon inte fick tag på dem lämnade hon ett röstmeddelande, men det fick hon aldrig något svar på.

Efter tre veckor kom det istället en brandvarnare på posten tillsammans med en faktura på drygt 300 kronor. Då förstod Zrian att hon var uppbunden på ett tvåårigt avtal för en brandskyddstjänst som bland annat innebar att hon skulle få SMS-meddelanden om en brand bröt ut i hemmet. Och ångerrätten på två veckor hade redan gått ut.

– Jag blev mycket ledsen och arg. Avtalet betyder en total kostnad på över 7.000 kronor. Jag har ju redan brandskydd, vi bor i hyreslägenhet och min fastighetsägare ansvarar för brandskyddet, säger Zrian.

”Jag blev lurad”

Sedan dess ska Zrian ha försökt förmå företaget att häva avtalet. De ska ha vägrat, med hänvisning till samtalet där det framgår att hon tackar ja och därmed sluter ett avtal.

– Men han pratade så fort och jag förstår inte svenska så bra. Försäljaren lurade mig. Jag tackade bara ja till mer information.

Enligt Konsumentverket har det kommit in ett 80-tal anmälningar mot företaget sedan början av 2017 och fram till idag. Verket har inlett ett tillsynsärende vilket innebär att företaget får bemöta uppgifter om anmälningar som har kommit till dem. 

– Vi har startat en utredning på grund av att det har kommit så många anmälningar mot företaget, säger juristen Maria Nilsson på Konsumentverket.

Vad säger de som anmäler?

– En del säger att de endast har tackat ja till att få hemskickat mer information och att de därefter ska bestämma sig om de vill ha tjänsten eller inte. En del säger att de varken har fått bekräftelse på avtal eller information om ångerrätten hemskickat förrän efter att ångerfristen på 14 dagar har gått ut.

”Få som klagar”

Johan Hilding som är vd för Förebygg Norden AB medger att företaget skickar produkten efter att ångerfristen gått ut och det menar han är för kundernas bästa för att ge dem mer tid att fundera över sitt beslut.

– Vårt mål är att ingen kund ska behöva vända sig till en tredje part för att få gehör. Vi jobbar ständigt med att förbättra kvaliteten och att se till att alla kunder blir nöjda.

Johan Hilding menar också att det i sammanhanget är få kunder som klagar.

– I dagsläget, med över femton tusen tecknade abonnemang via telefon, så motsvarar ju de här 80 anmälningarna ungefär 0,5 procent. Det är visserligen 0,5 procent för mycket. Men vi försöker att alltid lösa de fall där kunderna är missnöjda själva så att de inte ska behöva gå vidare.

Efter samtalet med Johan Hilding har SVT lämnat uppgifter om just Zrian Abdulqadirs fall till honom. Dagen efter skriver han i ett mejl att man nu hävt avtalet eftersom ”det är tydligt att kunden verkligen inte vill vara kund hos oss”.

Han anser dock fortfarande att företaget inte har gjort något fel under säljsamtalet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.