Foto: SVT

Allt fler mäklare anmäls – men få varnas

Uppdaterad
Publicerad

Sedan år 2000 har antalet anmälningar mot fastighetsmäklare mer än fördubblats, vilket vittnar om att allt fler känner sig lurade vid bostadsköp. Men trots det syns det knappt någon ökning alls när det gäller antalet mäklare som varnas.

Allt fler bostadsköpare känner sig lurade av fastighetsmäklare. Ifjol anmäldes 416 mäklare i Sverige till Fastighetsmäklarinspektionen, vilket är fler än dubbelt så många som år 2000.

SVT Nyheter Västerbotten rapporterade i går om hur boende på Symfonivägen i Umeå känt sig lurade.

– Skulle jag ha valt i dag så skulle jag nog inte ha köpt det här, säger radhusägaren Christopher Olsson till SVT Nyheter Västerbotten.

Se mer: Tvingas gå lustigt i huset efter byggslarv

Många kritiska mot mäklares lockpriser

Thomas Carter är kommunikationsansvarig på Fastighetsmäklarinspektionen och han menar att ökningen av anmälningar mot mäklare beror på en hetsig bomarknad.

– Det är väldigt hetsigt när det gäller att avsluta affärerna snabbt. Om man tittar på orsakerna till anmälningarna så hamnar pris vid marknadsföring i topp. Många bostadsköpare anser alltså att mäklaren satt ett för lågt utgångspris för att locka fler budgivare, säger han.

Enligt honom är det standard att priserna går upp med 10 procent från utgångspriset, men han menar att det har blivit allt vanligare att priserna kan gå upp så mycket som 80-90 procent.

Mäklare som varnas har inte ökat lika mycket

I Västerbotten anmäldes fem fastighetsmäklare under fjolåret. De flesta fallen handlade om att mäklaren satt låga lockpriser, tagit ut hög provision och haft brist på omsorg i sitt agerande.

Läs även: Husägarnas gräsmatta blev bara 32 centimeter

Trots att anmälningarna mer än fördubblats de senaste 16 åren har antalet varningar som delats ut till mäklare knappt ökat. År 2000 varnades 46 mäklare och i fjol var samma siffra 53.

– Det finns massa orsaker till varför man är missnöjd med mäklarens agerande, men mäklaren ges alltid en chans att yttra sig över den kritik som riktats mot mäklaren. Är det så att ord står mot ord så blir det inte någon kritik eller varning som kan delas ut, säger Thomas Carter.

Så anmäler du om du är missnöjd med ditt fastighetsköp

Vart vänder man sig om man är missnöjd med sitt bostadsköp? Det beror på. Här har vi listat vart du kan vända dig, beroende på vad inom fastighetsaffären du är missnöjd med.

Fastighetsmäklarinspektionen: Hit vänder du dig om du är missnöjd med mäklarens agerande och hur den skött sitt jobb. Till exempel om du anser att de använt sig av lockpriser, tagit ut för hög provision eller uppträtt partiskt i affären. Din anmälan kan leda till att mäklaren får en erinran, en varning eller till och med blir avregistrerad som mäklare.

Allmänna reklammationsnämnden: Hit vänder du dig om du är missnöjd med mäklarens tjänst eller affären mellan köparen och säljaren och vill ha ersättning eller pengar tillbaka. ARN:s beslut är endast rekommendation om hur tvisten ska lösas och inte tvingande. För att få ett tvingande beslut måste man gå till domstol.

Mäklarsamfundet: Det här är branschorganisationen för fastighetsmäklare. Hit vänder du dig om det uppstått en tvist eller du är missnöjd med något som gäller fastighetsaffären, men du inte vet vart du ska vända dig. Mäklarsamfundet har en kundombudsman vars jobb är att ge råd och stöd vart du ska vända dig beroende på vad du är missnöjd med. 

Så många fastighetsmäklare anmäldes

Siffrorna avser hur många fastighetsmäklare i Sverige som anmäldes det aktuella året. Siffran inom parentes avser hur många mäklare som fick en varning det aktuella året.

År                             Antal anmälningar             Antal varningar

2000 205 46

2001 224 42

2002 221 56

2003 249 37

2004 283 43

2005 260 47

2006 272 39

2007 367 42

2008 335 72

2009 272 61

2010 307 59

2011 308 87

2012 288 86

2013 259 45

2014 303 62

2015 378 65

2016 416 53

Källa: Fastighetsmäklarinspektionen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.