Foto: Janerik Henriksson/TT

Anders Ygeman om bristen på laddstationer: ”Ska inte vara mer än tio mil till laddstolpe”

Uppdaterad
Publicerad

Det finns för få laddstationer i norrlands inland – vilket gör intresset för elbilar svalt. Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister, säger att det finns en plan för att hela landet ska ha en utbyggd laddinfrastruktur för elbilar.

– När man pratar glesbygd så ska vi ha tio mil mellan varje laddstolpe, säger han.

Måste det finnas många som kör elbil redan för att det ska satsas på laddinfrastrukturen eller är laddmöjligheter viktigt för att fler ska börja köra elbil?

– Även om 90 procent av laddningen kommer att ske i hemmet eller på arbetsplatsen så är vårt mål att i det centrala vägnätet ska det inte vara mer än tio mil till en elbilsladdare någonstans i Sverige.

Vad görs i dag för att detta ska ske?

– Klimatklivet har finansierat många tiotusentals laddpunkter på arbetsplatser och hem i Sverige. Sedan förra året har vi ett speciellt stöd för att täcka de ganska få platserna i landet där det är längre än tio mil till en laddstolpe och då går staten in och betalar hela kostnaden för en sådan laddstolpe.

I bland annat Vilhelmina avvaktar många köpare på grund av oro för att kylan och därmed räckvidden är ett problem?

– När man pratar glesbygd så ska vi ha tio mil mellan varje laddstolpe men de allra flesta med moderna elbilar laddar inte på stan, utan hemma. På en laddning kommer man 50 mil med en elbil. Även om man kör i Vilhelmina klarar man sig med att ladda hemma i bostaden. Man kan se laddningen på stan mer som reservtank än som huvudsaklig källa. Absolut är räckvidden kortare i kyla, men har man 50 mil från början så kanske man har 40-45 mil i kyla.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.