Astrid Brorsson, 72, lurades i telefonsamtal​. Foto: SVT

Astrid, 72, lurades i telefonsamtal​ – förlorade 200 000 kronor

Uppdaterad
Publicerad

Minst 6 000 svenskar har förlorat hundratals miljoner kronor i telefonbedrägerier. 72-åriga Astrid Brorsson i Vindeln blev lurad – och förlorade 200 000 kronor. Pengar som banken inte vill ersätta.

– Det känns skit naturligtvis, säger Astrid Brorsson.

Det börjar med ett samtal om varor du aldrig beställt. Astrid Brorsson fick ett sådant samtal i oktober.

– Jag fick veta att jag köpt två mobiltelefoner. Pengarna skulle dras från mitt konto. När jag sa att jag inte beställt några telefoner hävdade kvinnan i telefonen att jag blivit id-kapad och att hon var tvungen att koppla in företagets säkerhetschef, berättar Astrid Brorsson. 

Inga pengar från banken

Det var bara en sak Astrid skulle göra för att få tillbaka pengarna som dragits från hennes konto under helgen. Hon uppmanades att använda bankdosan utan sladd eller kort och trycka på knappen för att signera. Det var säkert fick hon veta. De siffror som då kom upp skulle hon läsa upp. 

– Det känns skit naturligtvis. De har lurat mig fullständigt. Jag kan inte göra något, det är bara att försöka glömma, säger Astrid Brosson. 

Nu vill hon ha tillbaka sina pengar, 200 000 kronor, från sin bank. Men banken vägrar. Efter kontroll av banksystemet visar det sig att inget intrång skett och att uttaget skett med Astrids personliga kod. Nu har hon anmält banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

”Många tusen som blivit lurade”

Telefonbedrägerierna har enligt polisen pågått sedan 2017. Det handlar om hundratals miljoner kronor som bedragarna kommit över. Flera av förövarna har gripits och några har dömts i domstol.  

– Under augusti till november ifjol handlade det om cirka en miljon kronor om dagen som telefonbedragarna kom över enligt våra beräkningar, säger Charlotta Mauritzsson på polisens nationella bedrägericentrum.  

– Det är många tusen som blivit lurade. Bedragarna skapar medvetet en stor stress i telefonen och pressar på så sätt fram koderna. Det finns bara en sak att göra. Lägg på luren och lämna aldrig ut din bankkod, säger Charlotta Mauritzsson på polisens nationella bedrägericentrum.

Hör Astrid berätta om bluffsamtalet i klippet här ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.