Trafikverket har under flera år arbetat med att bygga om E4 i Västerbotten. Målet är att hela sträckan i länet ska vara mötesfri. Ombyggnationerna sker i olika etapper, men två saknar finansiering.
Riksförbundet Motormännen Sverige menar att flera vägavsnitt längs nyrestaurerade E4:an norr om Umeå är helt felkonstruerade.
”Inträffat flera påkörningar”
Bristerna har sammanställts i en rapport. Ett exempel är avfarten till Djäkneboda. Ulf Björnstig från Motormännen menar att det redan inträffat flera påkörningar på platsen och att det bara är en tidsfråga innan en allvarligare olycka inträffar.
– När man kommer söderifrån och ska svänga höger in till Djäkneboda måste man sakta ner från 80 km i timmen till 20 km i timmen. Det blir tvärstopp med stora risker för påkörningar bakifrån. Avfarten är en livsfara, säger Ulf Björnstig.
Vissa delar rättas till
Klara Hildén, åtgärdsplanerare vid Trafikverket, menar att man måste se ombyggnaden av E4:n i sin helhet.
– Huvudfrågan var att få mer mötesfri väg på E4 och då har andra önskemål vid in- och utfarter fått stå tillbaka. Men det finns vissa delar som vi ska rätta till och det blir en marginell breddning av avfarten till Djäkneboda nu i sommar, säger Klara Hildén.
I maj påbörjar Trafikverket arbetet med sträckan mellan Gumboda och Grimsmark, där sträckan ska bli mötesfri med mitträcke.