I20-skogen kan vara en av de tänkbara sträckningarna för Norrbotniabanan och en tunnel kan bli aktuell. Tekniker borrar 5-10 meter ner i backen var fyrtionde meter för att kolla berggrundens kvalitet.
– Det går bra, men det är lite besvärlig terräng och mycket skog, säger Markku Jämse som är fältgeotekniker och jobbar med borrningsarbetet.
Linjesträckningen inte klar
Trafikverket har bestämt sig för att utreda den östliga korridoren, men den exakta linjesträckningen är ännu inte klar. Hela bygget av Norrbotniabanan beräknas ta ungefär tio år om det fattas politiskt beslut om bygge.
– Det finns en korridor där banan kan dras mellan Umeå och Luleå, och vårt uppdrag är att detaljplanera den mellan Umeå och Skellefteå. Nu gör vi geotekniska undersökningar mellan Umeå och Dåva. Det är en tuff tidsplan, men vi räknar med att gå ut i samråd under vintern, säger Lars Bergdahl projektchef på Norrbotniabanan.
Politiska beslut återstår
Han menar att den nya järnvägen skulle bidra stort till en så kallad regionförstoring där folk kan pendla på ett helt annat sätt mellan Umeå och Skellefteå. Men ännu återstår det viktigaste, ett antal politiska beslut på riksdagsnivå, och beslut om en långsiktig finansiering innan det eventuellt blir klartecken för bygget av Norrbotniabanan.
– Om allt går som planerat är banan klar år 2030, säger Lars Bergdahl.