Bris startar chatt

Uppdaterad
Publicerad

Telefon, mail och nu också chatt. Det handlar om Bris, som nu tagit ett nytt grepp i sin stödverksamhet.

Att chatta via datorn kan vara en utväg för barn som tycker det att jobbigt att prata om sina problem.

– Chatten har kommit till på intiativ av ungdomarna själva, för det är ju det ungdomar använder sig mycket av i dag, berättar Charlott Davidsson som är BRIS-ombud.

Tanken är att verksamheten ska utökas på sikt, men just nu har BRIS bara kapacitet att ha chatten i gång två dagar i veckan. En chatt kan vara ett bra sätt för de barn och ungdomar som tycker att det är jobbigt att ringa och prata, men som vill ha en direktrespons.

– Det blir ett mellanting mellan telefon och mail, kan man säga, avslutar hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.