”Förutsättningarna är förändrade” – länstrafiken ändrar sin miljöplan Foto: SVT

Brist på biobränsle – Länstrafiken skjuter miljömålen framåt

Publicerad

Det råder brist på förnybart bränsle och Länstrafiken kan därför inte ställa om till förnybart drivmedel i den takt man vill. Nu skjuts miljömålen fem år framåt.

Länstrafikens mål är att trafiken år 2020 bedrivas till 60 procent med förnybart drivmedel. Den siffran ska förbättras med 4 procentenheter per år för att vara 100 procent år 2030. Tidigare var målet att 100 procent skulle vara uppfyllt år 2025 men på grund av begränsad tillgång på förnyelsebart drivmedel har Länstrafiken nu fått backa på det.

– Det har blivit svårare att få tag på och konkurrensen är hårdare vid upphandlingar, säger Helena Björn, kontorschef på Länstrafiken i Västerbotten.

Beslut på riksplan har stor påverkan

Att lösa drivmedelsfrågan är inget Länstrafiken själva kan göra. Det handlar istället om beslut på regeringsnivå med reduktionsplikten som införts.

– Det påverkar tillgången och blir en större efterfrågan på grund av det. Vi har också beslut kring PFAD i HVO, som är ett förnybart diesel som fått förändrade regler, som gör att en del av HVO på svensk marknad har försvunnit.

Avskaffat undantag kan innebära stora kostnader

Det Länstrafiken kan göra är att försöka anpassa sig för att inte slå av på takten men enligt Helena Björn finns en liten oro för framtiden.

– Sverige har haft ett undantag från EU-regler då vi fått ha skattefria biodrivmedel men till årskiftet 2020/2021 kommer detta eventuellt att försvinna. Det skulle i så fall innebära stora kostnader för kollektivtrafiken.

Hur stora då?

– Vi har räknat på det och det handlar om omkring 15 miljoner baserat på 2018 och mängden drivmedel det året, säger Helena Björn och berättar man inväntar beslut innan man agerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.