Hör Carina om problemen med att köra elbuss i kylan Foto: SVT

Carina kör buss med dubbla täckbyxor

Uppdaterad
Publicerad

När kylan kryper ned under 20 minusgrader försvinner värmen på elbussarna och de har en tendens att stanna. Ett problem som drabbar chaufförernas arbetsmiljö.

– Det är oacceptabelt som det är idag, säger Camilla Ingman, huvudskyddsombud.

Vintern i år har periodvis varit mycket kall i norra Sverige. De låga temperaturerna skapar problem för busstrafiken i Umeå och chaufförernas arbetsmiljö påverkas i stor utsträckning.

– Jag tar alltid på mig jättemycket kläder när jag kör elbussen. Dubbla täckbyxor, varma tröjor. Värmen i elbussen brukar lägga av. I vinter har vi haft stora problem. Dessutom brukar elbussarna också plötsligt stanna. Har man tur får man igång dem, berättar Carina Palm till SVT Nyheter.

Uppstått problem varje år

Umeå har idag 10 elbussar. Elbussarna har körts under ett par år. Varje vinter har det uppstått problem. Framförallt är det tillsatsvärmarna som brukar ge upp. Vid kyla hamnar elbussarna ofta på service och felen måste åtgärdas.

– Bussarna är kalla för chaufförerna. Plötsligt slår värmen helt enkelt av. Vi vill ha varma bussar. Det är oacceptabelt som det är idag, säger Camilla Ingman, huvudskyddsombud.

”Övergående problem”

I maj får Umeå ytterligare 25 elbussar. Då kommer man att ha 35 elbussar totalt. Tillsammans med 35 dieselbussar kommer hälften av bussflottan i Umeå då att vara eldriven, mest i Norrland. Nya laddstationer ska också byggas.

– De nya bussarna är av en helt  annan teknik. Då kommer de här problemen att bli mindre. Vi har haft en del driftstörningar. Men det kan det bli på vilken buss som helst, säger Camilla Nordlund, affärsområdeschef för Transdev, det företag som driver kollektivtrafiken i Umeå.

Men ska man ha elbussar i Norrland där det ibland kan bli 25-30 minusgrader?

– Jag tror på elbussarna. Det här är problem som är övergående, säger Camilla Nordlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.