Cyklar du på vintern, och i så fall hur funkar det? Dela med dig av dina bästa tips i vår chatt. Foto: SVT

Chatt: Hur tycker du att det funkar att cykla på vintern?

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte alltid lätt att ta sig fram i ur och skur på cykeln. Hur tycker du att det funkar att cykla på vintern? Har du några tips för att ta dig fram i alla väder? – dela med dig i vår chatt.

Hur tycker du att det funkar att cykla på vintern?

Johan • Håller med Cyklar året runt och Tomas Helleberg. På grund av arbeten på delar av cykelbana längs Strombergs väg har kommunen denna säsong valt att helt ta bort sopsaltningen på prio1-cykelvägen ända från Coop Mariehem, helt otroligt att försämra för cyklister endast för att en del av cykelvägen är avstängd. Vidare betalar staten sådär 20 miljoner så Umeå kan bygga cykelväg längs Nydalavägen, inte heller där blev det någon sopsaltning. Jag köper helt att alla cykelvägar inte alltid kan vara i toppenskick men kommunen borde välja ut några prio1-cykelvägar som man vet är snöröjda i tid när man ska till jobbet och sopsaltas. Det verkar omöjligt lösa is och spåriga cykelvägar på annat sätt än sopsaltning. Det är trist om cyklister ska behöva ta bilen bara för att det snöat.

Cyklar året runt. • Umeås snöröjning av cykelbanor är katastrofalt dålig. Vägar kan ha 10cm nysnö utan ett snöröjningsfordon så långt ögat når på en tur genom hela staden. När det väl röjs så görs det halvdant. Alldeles för mycket snö lämnas kvar, vilket leder till extremt dålig framkomlighet när det börjar töa. Det är inte ovanligt med en decimeter packad snö kvar efter plogning.

Prio1-cykelbanor kan vara oröjda flera dagar på raken, medan många prio2-vägar plogas före. Varför ens ha en prioriteringsordning om den ignoreras vid snöfall?

Låt framkomligheten styra arbetet. Ploga igen om det behövs vid töväder, innan det fryser på! Ta hjälp av väderleksrapporter. Även utan ny snö behövs ofta insatser. Lämna inte kvar tjocka lager med packad snö. Ploga oftare och snabbare.

Att Umeå kallar sig för cykelstad är ett skämt.

Jenny E • Snöröjningen för cyklister verkar fungera betydligt bättre i Umeås östra stadsdelar än i de västra. I de östra finns också fler alternativa vägar att ta. Västra delen av Umeå är som en lång remsa längs vilken det egentligen bara finns två vägar att ta sig på cykel mellan Umedalen och centrum. Backenvägen ska vara prioriterad enligt kommunen, men det tar ofta lång tid innan den snöröjs ordentligt.

Skottare • Ni som gnäller var glada att det är skottat på de flesta platser eller vill ni skotta själva, gnällspikar. Förövrigt man ska inte cykla på vintern, så skyll er själva.

Cykelexpert • Det gnälls fruktansvärt mycket från cyklisternas sida.
När det kommer 160 cm snö i två snöfall så finns det inte resurser att hålla cykelbanorna öppna, man MÅSTE prioritera bilvägarna där ambulans, brandkår och Polis måste kunna ta sig fram, även varutransporter, post och färdtjänstbilar måste ta sig fram, jag känner folk som jobbar med snöröjning, och dom städar fortfarande bort snö som dom plogade undan då, man måste acceptera att det tar tid, och att cykelbanor prioriteras lägre än bilvägar, om du inte vill att dom skickar en cykel när du får hjärtinfarkt.
Med det sagt så har jag åretruntcyklat i Umeå i 30 år, och det är ytters få tillfällen jag har haft anledning att klaga, visst, småcykelvägarna i kvarteret där jag bodde tog ofta till kvällen att få plogade, men sedan man hade kämpat sig ut till huvudstråken så var det oftast plogat på morgonen när jag skulle till jobbet.
Det är tamejtusan fantastiskt bra jobbat av snöröjningen.

Anna Olausson • Oj, vad jag håller med Tomas Helleberg om att ta bort snömodd från cykelvägarna under eftermiddagar med plusgrader. Is, kallsnö och snömodd går bra att cykla på/i men fryst snömodd! Dels utgör det naturligtvis en säkerhetsrisk eftersom cykeln inte alltid styr som man själv vill, dels gör det ont i handleder och rygg att skumpa fram på isknagglet. Lösningen blir naturligtvis att cykla på bilvägen vilket ju inte är så populärt. Umeå har låååångt kvar till att bli en cykelstad. Om synpunkter i en sån här chat fångas upp och tas på allvar finns det kanske en chans att vi så småningom närmar oss visionen.

Umebo • Jag bor i Umeå och vi har haft mycket snö denna vinter, men jag har cyklat i stort sett hela vintern ändå och utan dubbdäck. Jag tycker det har fungerat bra med snöröjningen, de gånger cykelvägarna inte har varit plogade så har det varit under de dagarna som det snöade som mest och då har jag full förståelse för att de inte riktigt hunnit med pga snömängden. Jag tycker de som jobbar med snöröjningen har gjort ett kanonjobb denna vinter 👍

Tomas Helleberg • Kommunen och andra väghållare borde bli betydligt bättre på att slaskröja när det töar, gärna på eftermiddagen när det är löst och blött.

Vårvintern är kanske vår finaste årstid, men inte för den som cyklar så underlaget är hemskt isigt och spårigt, töar och fryser om och om igen, inte minst då våra cykelståk saknar dagvattenhantering, till skillnad från gatornas körbanor.

Sen borde man bygga bort alla dessa vattenpölar, inte minst i korsningar.

Fru cyklist • Snöröjningen kan bli bättre och mer aktiv på cykelvägarna helt klart, men vi cyklister måste också anpassa hastighet till underlag och inte bara gnälla på dålig snöröjning. Blir det bättre minskar fall/olycksrisken, men den minskar även även om man slipper hålla på att styra runt mellan barnvagnar och gångare. Promenera på rätt sida, sköt snöröjning/sandning, anpassa hastigheten så kan alla hjälpas åt till en bättre gång och cykelmiljö på delade cykel- gångbanor

Demian • Har vintercyklat i Umeå i 4 år och upplevt alltid samma problem: kommunen blir överraskad från väderläget. Jag som cyklist vet precis vilken vägtillstånd jag kan förväntar mig. När det blir varmare blir det slask, men det tar 2 dagar innan den är bort. När SMHI anmäler 20 cm snö tar det 2-3 dagar innan den tas bort. Men vardagslivet pausar ju inte. Så jag är nyfiken vilken tankesprocess det finns angående snöröjning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.